עבור לתוכן
Muli Ivanir

דרישת FMS בגישות ה-RNAV בנתב"ג

Recommended Posts

פורסם

אהלן

בכל גישות ה-RNAV בנתב"ג מצויין שנדרש FMS.

האם זה כולל GPS עם יכולת RNAV? (כדוגמת GNS430/530)

ואם לא? מה החשיבות הייחודית במערכת ניהול טיסה(FMS) או ספציפית ב-FMC בגישות הללו? (חוץ מרכיב הניווט האופקי?)

תודה מראש

פורסם
נקודות הציון שבתהליכים הנ"ל אינן ממוקמות בין עזרי ניווט רדיו קרקעיים. לכן לצורך ביצוע התהליך יש לעשות שימוש במערכת ממוכנת שתחשב את הניווט מנקודה לנקודה.
תודה.

אגב, אני מכיר את המושג RNAV.

GPS מאושר(qualified) מכשירים כדוגמת Garmin GNS430/530 עם בסיס נתונים מעודכן יודע לחשב את הניווט מנקודת RNAV לנקודת RNAV ואינו נדרש לעזר ניווט קרקעי.

לכן אני שואל את השאלה הזאת, האם צריך להתייחס כפשוטו להערה FMS Required או למשמעות שנדרש אמצעי ניווט שיודע לנווט בין נקודות RNAV.

מטוס GA מצוייד ב-GNS430 רשאי לבצע את גישות ה-RNAV של נתב"ג?

אם לא הייתה מצויינת ההערה, כלומר רק שם הגישה (RNAV) היה מקום להסיק שנדרשת יכולת ניווט RNAV וזה כולל GPS מאושר. אבל בכ"ז הוסיפו את ההערה המצמצמת, מה הסיבה?

פורסם
נקודות הציון שבתהליכים הנ"ל אינן ממוקמות בין עזרי ניווט רדיו קרקעיים. לכן לצורך ביצוע התהליך יש לעשות שימוש במערכת ממוכנת שתחשב את הניווט מנקודה לנקודה.
תודה.

אגב, אני מכיר את המושג RNAV.

GPS מאושר(qualified) מכשירים כדוגמת Garmin GNS430/530 עם בסיס נתונים מעודכן יודע לחשב את הניווט מנקודת RNAV לנקודת RNAV ואינו נדרש לעזר ניווט קרקעי.

לכן אני שואל את השאלה הזאת, האם צריך להתייחס כפשוטו להערה FMS Required או למשמעות שנדרש אמצעי ניווט שיודע לנווט בין נקודות RNAV.

מטוס GA מצוייד ב-GNS430 רשאי לבצע את גישות ה-RNAV של נתב"ג?

אני שואל גם כי גישות RNAV בארה"ב מצויינות במפורש כ-(RNAV (GPS כשבנתב"ג לא מצויין GPS כאופציה.

1. רקע

א. ההערה לגבי צורך ב-FMS בתהליכי הנמכות נתב"ג הינה חצי-מקצועית, כי אין הגדרה תעופתית מדויקת למונח, דבר המאפשר אוסף שונה ומשונה של יכולות. RNAV הוא מונח משנות ה-60 ואינו מצביע על דיוק מערכת אלא רק על יכלתה לנווט ללא מעבר מעל או טיסה מ/ אל עזרי ניווט רדיו קרקעיים, דבר שבמציאות הנוכחית והעתידית אינו עומד בדרישות הדיוק בניווט.

ב. לעתיד, המשפט החשוב לזכור הוא: NGATS and SESAR aim to set vision and path to achieve 4DT ATM

הסבר למשפט: שתי מערכות ATM עתידי הנ"ל של ארה"ב ואירופה מיועדות לספק בקרת תעבורה ארבע-מימדית (3 מימדי המרחב ועוד הזמן). זאת בכדי להגדיל את הוודאות בהפרדת המטוסים.

ג. אני מניח שעם הזמן יתווספו דרישות דיוק וציוד הנובע מהן למטוסים לצורך טיסה לפי כללי כט"מ, גם ל-AIP ישראל. כבר כיום מתקדם תהליך התקנת מטוסי נוסעים וגם מטוסי GA כגון C-182 במערכות FMS מתקדמות.

2. למקרה שלפנינו

א. מערכת FMS מתקדמת מאפשרת עבודה עם מערכות אלה ובהתאם לדרישות הדיוק הרלבנטיות, כגון 3 מ' בגישה. רק כך ניתן יהיה להחליף וקטורים (שמקטינים וודאות במיקום המטוס במימד הזמן וברציפות הנתיב אותו מבצע), מכ"מ, ועזרי ניווט כגון ILS.

ב. בשרשור מלפני שבוע מוזכר ניסוי תהליכי עזיבה בשדה דב, בו תוכל לראות את השלכת ידיעת מיקום המטוס בזמן על הפרדת תעבורת ש"ד מנתב"ג. סוג המטוס לא רלבנטי, הצורך תקף לכל סוג.

ג. הסיבה לציון GPS בארה"ב, הינה דרישת הדיוק. יותר טוב להגדיר דרישות דיוק ניווט במרחב הרלבנטי. האלטרנטיבה ל- GPS כמקור לניווט FMS, הינו INS, שדיוקו קטן עם הזמן, ועדכונו לצורך מניעת טעות מקום גדולה מדי, כרוך בקיום ותקינות פעולת ציוד DME קרקעי.

3. לצורך העמקת הידע ווהבנה בנושא:

א. http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_management_system

ב. ARINC 424

ג. ARINC 702A.

פורסם

ד"א לא לשכוח שהתהליכים בנתב"ג ובאילת הם RNAV ויזואל מה שמחייב קשר עין מתמיד עם הקרקע . שורה תחתונה מטוס ללא fms יכול לבקש ויזואל app למסלול הנדרש. ההפרדה תהיה מכשירית משאר המטוסים.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...