danb2000 פורסם פברואר 27, 2005 דיווח פורסם פברואר 27, 2005 שלום חברים. כבר כמה זמן שאני מנסה להבין בדיוק מה תפקידו של ה-.Yaw Damper חרשתי את גוגל, והאתר הנ"ל: http://www.boeing-727.com/Data/systems/infoyawdampers.html הוא היחידי שאיכשהו "עושה לי שכל". לפי מה שאני מבין אבל ממש ממש לא סגור על זה תפקיד המערכת הוא לבטל את הצורך בהכנסת רגל (הגה כיוון) לכיוון הפנייה בזמן הגלגול לפנייה, וזאת כדי לנטרל את תופעת גרר המאזנות שגורמת למטוס לסבסב "החוצה מהפנייה". כל פעם אני אומר לעצמי שצריך לשאול אחד מהמדריכים בהרצליה על זה ותמיד בסוף אני שוכח. אז אם מישהו יכול להאיר את עיניי בידע אישי או לפרסם איזה URL לאתר שמסביר את זה טוב אני מאד אודה. תודה
Noam פורסם פברואר 27, 2005 דיווח פורסם פברואר 27, 2005 הוא גם מונע תופעה בבואינגים של אי יציבות המטוס, לפי מה שהבנתי אפשר לטוס בלי YD אבל אז האף דיי "ירקוד". מייק ריכפלד כתב על זה פעם בפורום תעופה קלה אבל לא מצאתי.
אורח פורסם פברואר 27, 2005 דיווח פורסם פברואר 27, 2005 ה-YAW DAMPER מתפקד בסופו של דבר כמעין הגה כיוון אוטומטי הנוגד ומשכך תנועות לא רצויות של המטוס על ציר הסיבסוב (YAW). מטרתו העיקרית היא למנוע את תנועת ה-8 שזנב המטוס מפתח לאורף הטיסה (Dutch Roll). כמו כן הוא עוזר (בחלק מהמטוסים) לבצע פניה מתואמת ללא דוושות או פניה מתואמת של הטייס האוטומטי (השולט באופן רגיל רק ב-Elevators וה-Ailrons). אני מעריך את העובדה כי חיפשת את התשובה לבד, אבל לא חיפשת במקום הנכון - חיפוש כאן בפורום היה מעלה את הנושא הזה: http://www.vatil.org/vatil/board/viewtopic.php?t=5327
mickey lip פורסם פברואר 27, 2005 דיווח פורסם פברואר 27, 2005 תהנה דן http://www.b737.org.uk/theruddersystem.htm בכלל,אתר מעולה ללמוד את מערכות האוירון הזה.
Moshe Bensal פורסם פברואר 28, 2005 דיווח פורסם פברואר 28, 2005 תהנה דןhttp://www.b737.org.uk/theruddersystem.htm בכלל,אתר מעולה ללמוד את מערכות האוירון הזה. וואו, איזה אתר מדהים, תודה על הקישור. איזה פירוט של השירטוטים החשמליים, למבינים באלקטקוניקה, זה מדהים. בכלל לאנשי אחזקה של המטוס, זה אתר מדהים ללמוד בו על כל פרט במטוס, למעונינים כמובן. שוב תודה על הלינק.
Ilan Jonas פורסם פברואר 28, 2005 דיווח פורסם פברואר 28, 2005 האתר הזה קיים גם ל757 ו767, פשוט תחליפו את המספר בכתובת...
jambo7 פורסם מרץ 1, 2005 דיווח פורסם מרץ 1, 2005 חבל שאין לנו באתר פורום של מושגים או שבו אפשר לשאול שאלות לגבי תפקוד המטוסים וכד'
×œ×™×ž×•× ×™ פורסם מרץ 1, 2005 דיווח פורסם מרץ 1, 2005 לדעתי זה יהיה במקום לפתוח פורום Pilots helping pilots כמו שיש עכשיו בפורומים החדשים של LDS
Moshe Bensal פורסם מרץ 2, 2005 דיווח פורסם מרץ 2, 2005 האתר הזה קיים גם ל757 ו767, פשוט תחליפו את המספר בכתובת... תודה אילן, ממש אתר מצוין, הפירוט שם מדהים, רק צריך סבלנות לשבת ולקרוא את כל החומר, וכמובן להבין את מה שכתוב, למי שיש בעיה עם האנגלית(כמוני) יהיה קצת קשה, אבל התמונות והשרטוטים שמראים, זה בהחלט עוזר המון.
Baruch Spiegel פורסם מרץ 2, 2005 דיווח פורסם מרץ 2, 2005 כולם הסבירו שיש בעיית יציבות במישור הסיבסוב (YAW) אף אחד לא הסביר מה הבעיה: חככתי בדעתי במשך שבוע איך להסביר את זה כי זה לא פשוט להסביר במילים. ואז נזכרתי באתר המופלא הבא: http://142.26.194.131/aerodynamics1/Sta ... Page5.html בסוף הדף יש הסבר מפורט על תופעת הDUTCH ROLL (גילגול הולנדי). בכלל כדאי לקרוא באתר הזה על כל נושא היציבות 1. מה זה מצב יציב, אדיש ולא יציב 2. להבין הגדרות של יציבות סטטית, יציבות דינמית. 3. איך מתכננים מטוס ליציבות טבעית בכל הצירים שבהם מטוס מתמרן. למתקשים באנגלית, אנסה מתישהוא להוציא גירסא עברית של ההסבר בצירוף תמונות מהאתר הזה. מתישהוא... ברוכי[/code]
Noam פורסם מרץ 6, 2005 דיווח פורסם מרץ 6, 2005 מצאתי את מה שחיפשתי בפורום תעופה קלה הקרדיט למייק ריכפלד: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/ ... d=34332780
Baruch Spiegel פורסם מרץ 6, 2005 דיווח פורסם מרץ 6, 2005 טוב נו, אם כבר הנושא הוקפץ אז אתן הסבר קטן על תופעת הDUTCH ROLL ולמה צריך YD: הבעיה מתחילה דווקא בגלל ציר אחר: ציר הגילגול. מטוסים מתוכננים כך שיש להם יציבות טבעית גם סטטטית וגם דינמית:. הסבר: יציבות סטטית -נטייה לחזור למצב מסויים אחרי שנוצרה איזושהיא הפרעה: יציבות דינמית: לדאוג שהתנודות שנוצרות עקב היציבות הסטטית ילכו ויפחתו עם הזמן. ולעניינו לגבי ציר גילגול: נאמר שבמהלך הטיסה המטוס נכנס לכיס אוויר שגרם למטוס להיכנס להטייה של 30 מעלות ימינה. ללא התערבות של הטייס, כיוון שהמטוס בהטיה הוא יתחיל להחליק למטה לכיוון הכנף הנמוכה. עכשיו כיוון זרימת האוויר היחסית היא לא בדיוק מהאף אלא קצת מהצד (מלמטה). הכנפיים מסודרות כך שבמצב הזה המטוס נוטה להתאזן מעצמו. במישור הגילגול משיגים יציבות בזכות העובדה שכשהמטוס נכנס להטייה הוא מתחיל גם להחליק. ידועות לי שתי שיטות להשגת יציבות במישור הגילגול: 1. דיהדרל: הכנפיים מוטות בזווית כלפי מעלה, במצב זה, כשהמטוס בהחלקה, הכנף הנמוכה נמצאת בזוית התקפה גבוהה יותר מאשר הכנף הגבוהה ולכן היא מייצרת יותר עילוי ונוטה לגלגל את המטוס חזרה למצב מאוזן. 2. כנפיים משוכות לאחור: העיקרון דומה ההבדל הוא שבמקום זווית התקפה שונה, נוצר הבדל במנת המימדים (מוטה לחלק למיתר)ובעילוי בין הכנף הנמוכה לכנף הגבוהה- (בגלל שכיוון זרימת האוויר הוא קצת מהצד, האוויר עובר דרך יותר קצרה לאורך הפרופיל בכנף הנמוכה מאשר בכנף הגבוהה - הכנף הנמוכה "נעשית" יותר יעילה מבחינה אווירודינמית ונוטה לגלגל את המטוס חזרה למצב מאוזן). גילגול הולנדי קורה כאשר היציבות במישור הגילגול מוגזמת. המטוס אומנם נוטה לאזן את עצמו אבל הוא תמיד "מפספס" ובמקום לעצור במצב מאוזן הוא ממשיך לגלגל את המטוס וגורם להטייה לכיוון השני. השלב הבא יהיה שוב החלקה (הפעם לצד השני), שוב איזון טבעי מוגזם, שוב החלקה וחוזר חלילה. המטוס בעצם מבצע תנועה שמזכירה "סבון באמבטיה" וזה יכול להימשך "לעולמי עד" או עד שנגמרת הטיסה. כדי "לשבור" את ה-LOOP הזה, מה שצריך זה לדאוג שהמטוס לא יחליק הצידה כל פעם שנוצרת הטייה ואת זה עושה הYAW DAMPER. תוצר לוואי של ההתקן הזה הוא שאכן הוא מונע החלקה בפנייה (ברמה מסויימת) ועוזר לטייס לבצע פניות מתואמות. ברוכי.
Izik Bakshi פורסם מרץ 6, 2005 דיווח פורסם מרץ 6, 2005 כל הכבוד! ותודה על הסבר מעניין, החזרת אותי שנתיים אחורה לשיעורי אוירודינמיקה במכללה