עבור לתוכן
eranzucker

מדריך לGPS

Recommended Posts

פורסם

חברים,

מדי פעם אני קורא בפורום "השמצות" על הGPS. קיבלתי את ההרגשה שרובכם חושבים שהשימוש בו איננו ריאלסטי. בתקופה האחרונה יש לי טיפה יותר זמן פנוי (עברתי להדריך בבי"ס קטן יותר אבל ממש איכותי 8) ) וחשבתי שאם תראו ביקוש אנסה לכתוב לכם מדריך בעברית לשימוש בGPS בתנאי טיסת מכשירים. המדריך ייתמקד בעיקר בכיצד מבצעים גישת GPS.

בעולם האמיתי כבר בשנים האחרונות משתמשים בGPS יום יום בתעופה ולאחרונה הFAA גם מחייב כל חניך להיבחן עליו.

אז יש ביקוש לכזה דבר?

ערן צוקר

פורסם

מאד... בבקשה!

כמעט כל הטיסות שאני עושה בטופולב שלי, אני משתמש ב GPS .. אין בו FMC ומחשבי על

:P

גם משום מה אני לא נתקל בגישות GPS לשדות תעופה באזור, למרות שהדבר נפוץ מאד בארצות הברית. בזמנו כששדה מייז' בשיקגו עוד היה פועל, היתה שם גישת GPS מאד מעניינת למסלול 36

קיצר, אני אישית אשמח לקרוא עוד מידע בנושא זה 8)

תודה

פורסם

ברור ש-GPS הוא ריאליסטי.

בד"כ הטענה היא שהוא לא ריאליסטי באמצעי ניווט כשטסים על 737 או 767...

בכל אופן, ריאליסטי או לא, הוא פשוט לא כיפי. מוציא את כל העניין מנושא הניווט.

פורסם

מסכים עם אורן

הוא חביב ביותר אבל לא ריאלסיטי עם הכבדים ושטסים כבר עם משהו קל עדיף כבר לטוס VFR או לתרגל הצלבת מחטים בשיטה הטובה והישנה

אגב ערן- תקן אותי אם אני לא טועה אבל GPS מעולם לא אושר ב FAA ובעצם בכל העולם כאמצעי ניווט יחיד בגלל מגבלות של דיוק ובן הייתר בגלל שיש איזה בעיה משאבים בין רשתות הלווינים של האמריקאים והארופאים מבחינת גיבוי בזמן נפילת רשת ( משהו ששמעתי פעם במרכז תיאום), לעומת ניווט מערכות אינרציליות שדורשות כיול על הקרקע ויחסית מדוייקות ועומדות בסטיית תקן מסויימת ש- FAA מאשר.

פורסם

מצטרף לבקשה של הוצאת המדריך, אני משוכנע שברגע שאנשים יתחילו להכיר את המכשיר יותר לעומק, יתחילו להשתמש בו יותר.

אז כל הכבוד על הרעיון, ושיהיה בהצלחה.

פורסם

עם אני טס IFR לחו'ל זה יהיה עם מטוס כבד ועם מטוס כבד לא שווה להישתמש ב GPS ובארץ אני טס CVFR ועם אני טס עם מטוס קל IFR לא משנה לאן הדרך הכי כיפית והריאליסטית זו הדרך הישנה של ההצטלבות מחטים :)

פורסם

NAVSTAR GPS שייכת למשרד ההגנה האמריקאי ומיועדת לצרכים צבאיים בראש ובראשונה.

בעת הצורך להגן על אינטרסים אמריקאיים מוד העבודה האזרחי ייחסם. חסימה עלולה למשל להיות מופעלת כאשר טיל בליסטי משוגר מצפון קוריאה או מאיראן. כל המערכות למעט של הפנטגון יפסיקו לפעול.

משרד התחבורה האמריקאי לא ייאשר GPS כמערכת בלעדית לגישות מכשירים לתעופה אזרחית בדיוק מסיבה זו. הגיוני שהם לא יחידים.

דיוק המערכת במוד אזרחי כה גבוה שניתן להשחיל ראש קרבי בעזרתו לתוך חלון או לפחות לתוך בית פרטי. במוד צבאי הדיוק גבוה יותר. לעומתה, INS הינה מערכת בעלת סטיות ההולכות וגדלות עם הזמן, וניתן להשתמש בה לניווט מכשירים באיזורים צפופי תעבורה רק אם הן משועבדות למערכות ניווט רדיו לצורך הקטנת השגיאות. המעוניין להכיר INS לעומק, כולל שיטת להגדלת דיוקה, יכולים להשתמש ב- CIVA. זו מערכת ניווט INS עבור FS המדמה באופן מדויק ביותר את המערכת שהותקנה במטוסי B742 וקונקורד כמו גם ברוב מטוסי הנוסעים הגדולים האחרים בשנות ה- 70 וה-80. שמה המלא: Delco Carousel IVA, אל על שילמה עבורה 4 מליון דולר ליחידה. במערכת זו 3 מערכות INS זהות ועצמאיות, כאשר עקב השגיאה המצטברת הגדולה שלה, מקום נוכחי מחושב כנקודת מפגש הניצבים למשולש הנוצר מקריאותיהן. המערכת מסוגלת לעדכן מקום נוכחי ידנית באמצעות קריאות מ- DME, כלומר שסטיית הניווט הגדולה ביותר בחציית האטלנטי הנה 200 מייל לפני הגעה מאירופה לארה"ב, ואז הינה בסדר גודל של 4 מי"מ, אחרי 2.5 שעות ללא עדכון.

בשנות ה- 80 המאוחרות נכנסו לשימוש פלטפורמות אינרציאליות מטכנולוגית RLG . אלה החליפו את סביבוני הג'ירו מהפלטפורמות הישנות בג'ירו הפועל על עיקרון לייזר. הוא משווה זמן הגעת קרן לייזר בכיוונים מנוגדים של תנועת משולש וכך מחשב את התאוצה, המהירות וההעתק של הג'ירו. החישוב מבוצע ב-3 ג'ירו המוצבים בשלושה צירים המיושרים כלפי כדור הארץ. הדיוק והאמינות של RLG הוא בסדר גודל של פי 100 עד פי 1000 ממערכות INS קודמות.

אגב ערן- תקן אותי אם אני לא טועה אבל GPS מעולם לא אושר ב FAA ובעצם בכל העולם כאמצעי ניווט יחיד בגלל מגבלות של דיוק ובן הייתר בגלל שיש איזה בעיה משאבים בין רשתות הלווינים של האמריקאים והארופאים מבחינת גיבוי בזמן נפילת רשת ( משהו ששמעתי פעם במרכז תיאום), לעומת ניווט מערכות אינרציליות שדורשות כיול על הקרקע ויחסית מדוייקות ועומדות בסטיית תקן מסויימת ש- FAA מאשר.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...