עבור לתוכן
Ilan Cohen

נשיא המדינה לשעבר עזר וויצמן הלך לעולמו.

Recommended Posts

פורסם

עזר ויצמן התגייס לחיל האוויר מיד עם הקמתו. קודם לכן סיים קורס טייס בדרום רודזיה ושירת כטייס קרב בחיל האוויר המלכותי הבריטי. מהרגע הראשון שבה את כולם באישיותו החמימה ומגעו האישי בכל אדם שפגש. עזר התקדם במהירות בתפקידים ובסולם הדרגות, ומונה כמפקד החייל אחרי דן טולקובסקי בשנת 1959 או בסמוך לה. עזר בנה חיל אוויר לתפארת, עם מורל בשחקים. הוא טבע את מטבע הלשון, "הטובים לטייס, הטובות לטייסים". בעזרת סגנו האלוף מרדכי הוד ז"ל ואנשי מטה נבחרים, בנו חיל אוויר בעל רוח לחימה, טוהר מידות ורמת ביצוע גבוהים ביותר. החייל נקרא להגן על המולדת עם פלישת צבא מצריים לסיני, סילוק כוח האו"מ מרצועת עזה, וסגירת מיצרי טיראן שהחלו ביום העצמאות 1967. חיל האוויר התמודד אז, במלחמת ששת הימים וניצח 5 חילות אוויר בו זמנית, כאשר ההכרעה בשמים נפלה למעשה 15 דקות לאחר פתיחת המלחמה עם השמדת עיקר כוחו של החזק בחילות האוויר של מדינות ערב- המצרי.

כמה אנקדוטות מהיכרותי האישית הקרובה את עזר:

לפני 40 שנה עזר ענד לי את כנפי הטייס בטקס שנערך בתל נוף בנוכחות ראש הממשלה לוי אשכול. בערב, אחרי הטקס והמסיבה המסורתית בה מופיעים חניכי כל המחזורים על הבמה, בא אלי במסיבת הבוגרים עם בקבוק וויסקי להרים כוסית. כשאמרתי שאני לא אוהב אלכוהול (טעות שעלתה לי ביוקר), לקח את מדריכי האישי, אוריאל קשת, הורה לו להצמידני לעמוד באולם, והריק את הכוס עד תומה לקרבי. כך השריש את המסורת הבריטית של אהבת השיכר...

ערב מלחמת ששת הימים בשרתו כראש אג"מ, הטסתי אותו, יום שלם, ביחד קציני מטה ועם שאול בנו שהגיע אז למצוות במסוק S-58 לסיור בגזרת לבנון. הטיסה, הלבביות שלו כלפינו אנשי הצוות, וכל האירועים מסביבה היו לשרשרת חוויות נפלאה ונחרתו עמוקות בליבי.

עזר היה פונה בשם הפרטי לא רק לטייסים אלא גם לנשותיהם, כאילו כולם ילדיו. בקיץ 1980 החליט ערב אחד בישיבת ממשלה להתפטר מתפקיד שר הביטחון. את הישיבה נאלץ לעזוב באמצעה בכדי להיפרד ממחזור נספחים צבאיים שעמד לצאת בשליחות לארצות היעד. הוא תפס עם כניסתו לפתח האולם את אשתי ואותי, פנינו היו מועדות אז ל-3 שנות שירות בוושינגטון. תמיד קרא לה מיכלי, כמו לביתו. אנו היינו הראשונים ששמעו מפיו על התפטרותו, הוא ממש נשמע נפגע מעמדת שר האוצר יגאל הורוביץ בסוגיה תקציבית, כזה אדם ישיר ובלתי אמצעי היה.

לאנשים מסוימים היה לעתים נדמה כי סגנון דיבורו והילוכו היה מתנשא, אך לאלה שהכירוהו מקרוב, היה ברור כי מדובר באדם הגון וישיר בעל אישיות חמה, כלפי כולם. הורי אירחו אותו בביתנו במסגרת חוג בית של מפלגת העבודה. הוא מאוד אהב את חיפה ואת בית הספר הריאלי העברי בו למד, כמוני וכמו גם כל בני משפחתי. היה פשוט כיף מיוחד להיות בסביבתו ולהיסחף עמו באהבת המולדת והאדם.

אך טבעי היה כי מנהיג בעל שיעור קומה כעזר ייבחר בערבות ימיו כנשיא מדינת ישראל. בתפקידו זה פגש במנהיגים רבים, הידק את קשרינו ההדדיים עם מדינות ועמים, ותרם להבנת סוגיית קיום מדינת ישראל במזרח התיכון בקרב רחוקים וקרובים.

עם ישראל מרכין ראש לזכרו ולעילוי נשמתו. ת.נ.צ.ב.ה.

פורסם

יהי זיכרו ברוך.

נשיא ומקים חיל האוויר של מדינת ישראל למעשה, יזכר כאדם דגול.

אני משער שבבית ספרי, הריאלי העיברי בחיפה, יקיימו טקסי זיכרון לכבודו ואף בטקסט יום הזיכרון לחללי צה"ל המפורסם(שבו אני משתתף השנה) יוסיפו אותו.

ת.נ.צ.ב.ה

פורסם

עם ישראל איבד היום אדם גדול ,יפה נפש ,רגיש וחם לב,לא היה פצוע או חלל צה"ל שעיזר לא השתתף בצער המשפחה,אדם אשר נתן לכל הסובבים אותו את ההרגשה אני כמוכם אתם חבריי.

יצא לי אישית לפגשו כאשר הייתי תלמיד בביה"ס למקצועות התעופה לפני 37 שנים.עיזר נכנס לכיתה רצינו לקום לכבודו אך הוא בקש שנמשיך לשבת במקומנו ואז להפתעתנו קפץ והתישב על השולחן והתחיל לספר על חיל האויר,חיל האויר היה בנשמתו ואותה הוא רצה להעביר לנו.

לא נשכח גם את תקופת נשיאותו ,תפקיד קשה אשר מילא עם כל הלב.

ת.נ.צ.ב.ה. :cry:

פורסם

אחד האנשים היקרים שעיצבו את חיל האויר ואת המדינה.

אם זכרוני אינו מטעה בי אז עזר גם היה בעברו מפקד טייסת 101 (עופר תקן אותי אם אני טועה).

יהי זכרו ברוך.

פורסם

שלום,

איציק צודק, עזר היה ממקימי ט. 101 תחת פיקודו של מודי אלון. שירת כמוביל בכיר (רביעיה ומעלה) בטייסת, הוביל רביעיה ובגיחה זו מעל קיבוץ נירים בנגב המערבי הפיל ספיטפייר בריטי, אחד מ-5 שהופלו בגיחת תקיפה בה חדרו למרחב האווירי שלנו. מודי אלון נהרג אח"כ בתאונת טיסה. עם סיום מלחמת העצמאות התמנה עזר כמפקד הטייסת.

להלן קיצור תולדותיו:

אלוף (מיל') עזר ויצמן, מפקדו השישי של חיל-האוויר, נולד בתל-אביב ב-1924. דודו היה ד"ר חיים ויצמן, נשיאה הראשון של מדינת ישראל. ב-1941, לאחר שסיים קורס מפקדי כיתות של ה"הגנה", הצטרף לקלוב התעופה וקיבל רשיון טיס. שנה לאחר מכן התגייס ויצמן לצבא הבריטי, ומשנדחתה בקשתו להתקבל לקורס טיס שירת כנהג תובלה במדבר הערבי, באזור לוב ומצרים.

גם כנהג לא נטש ויצמן את חלומו להיות טייס קרב, ולא חדל לבקש ממפקדיו לצאת לקורס טיס. ב-1943, לאחר ששירת כשנתיים בצבא הבריטי, נענתה בקשתו, ולהפתעתו הוא נשלח על-ידי המיפקדה הראשית לבדיקות רפואיות, ואחריהן - לקורס טיס ברודזיה. לאחר שקיבל את כנפי הטיס שירת ויצמן כטייס קרב בחיל-האוויר המלכותי הבריטי (RAF) בצפון-אפריקה ובמזרח הרחוק. בשנת 1946 השתחרר ויצמן מחיל-האוויר המלכותי הבריטי, ונסע ללונדון ללימודי תעופה. בבריטניה הצטרף ויצמן לאירגון האצ"ל, בו עבר קורס על חומרי חבלה ושימש כמעביר הודעות. ויצמן שירת באצ"ל תקופה קצרה, ללא ידיעת ראשי ה"הגנה", וחזר לארץ ב-1947, לאחר שה"סקוטלנד יארד" החלו לחשוד בפעולותיו. כששב לארץ, השתתף בהקמת "שירות האוויר", וכשפרצה מלחמת העצמאות השתתף בקרבות אוויר ובגיחות אספקה ליישובים הנצורים בדרום. במאי 1948 עבר בצ'כיה הסבה למטוסי מסרשמיט והשתתף בהבאתם ארצה. מאוחר יותר באותה שנה, נמנה ויצמן בין ארבעת טייסי המסרשמיט שתקפו את הטור המצרי ליד אשדוד. ב-7 בינואר 1949 השתתף ויצמן בקרב אוויר נגד שמונה מטוסי ספיטפייר בריטיים שחדרו לישראל והתכוונו לתקוף בדרום הארץ. ארבעה ספיטפיירים ישראלים המריאו מבסיס חצור, כשוויצמן משמש כמוביל, ומעל נירים (באזור עזה) הבחינו במטוסים הבריטיים. בקרב שהתפתח הצליחו ארבעת מטוסי חיל-האוויר להפיל חמישה ספיטפיירים בריטיים. אחד מהם הופל על-ידי עזר ויצמן. לאחר מלחמת העצמאות התמנה ויצמן למפקד טייסת "הקרב הראשונה", שבהקמתה השתתף במהלך המלחמה, תחת פיקודו של מודי אלון. בפברואר 1951 נשלח לבריטניה, לקורס פיקוד ומטה במכללה של חיל-האוויר הבריטי. בשובו לארץ, בשנת 1952, הטיל עליו מפקד חיל-האוויר דאז, האלוף חיים לסקוב, לארגן קורס מתקדם לקצינים, ובנוסף לכך השתתף ויצמן בהקמת בית-הספר לפיקוד ומטה (פו"מ), המשותף לכל חילות צה"ל. באוקטובר 1953 מונה ויצמן למפקד בסיס חיל-האוויר רמת-דוד, ובפברואר 1956 מונה למפקד בסיס חצור. במסגרת תפקידו נשלח לצרפת כאחראי על הבאתם לארץ של ששת מטוסי המיסטר הראשונים. בדצמבר 1956 עבר למטה חיל-האוויר כראש מחלקת אוויר וסגן מפקד חיל-האוויר דאז, דן טולקובסקי. בסוף יולי 1958 הועלה ויצמן לדרגת אלוף והתמנה למפקד חיל-האוויר. בתקופתו נקלט מטוס המיראז' בחיל-האוויר, וכל טייסות הקרב צוידו במטוסי סילון. חיל-האוויר הגביר את פעולותיו בתחום הביטחון השוטף ותפיסתו המבצעית ההתקפית שופרה.

ויצמן סיים את תפקידו באפריל 1966, והעביר את הפיקוד על החיל למוטי הוד. חודש לאחר מכן מונה לראש אג"מ במטה הכללי, תפקיד בו שירת בתקופת מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה.

בדצמבר 1969 השתחרר ויצמן מצה"ל והצטרף למפלגת הליכוד. ויצמן התמנה לשר התחבורה בממשלת הליכוד הלאומי, עד שפרש ממנה עם בגין ושרי גח"ל ב-1970. הוא המשיך לעסוק בפוליטיקה במקביל בעסקים פרטיים, ובשנת 1977, כשעלתה מפלגת הליכוד לשלטון, מונה לשר הביטחון. ויצמן השתתף באופן פעיל בתהליך השלום עם מצרים, כחבר בצוות המשא-ומתן בשיחות קמפ-דיוויד, ומשנוצרו חילוקי דיעות בינו לבין בגין בנושא זה פרש מהממשלה. ב-1984 ויצמן השתתף בבחירות לכנסת באופן עצמאי, בתנועת "יחד". אחרי הבחירות הוא הצטרף למפלגת העבודה וכיהן בממשלת האחדות כשר הממונה על המגזר הערבי. בין השנים 1990-1988 היה שר המדע והטכנולוגיה. בפברואר 1992 התפטר ויצמן מהכנסת. במאי 1993 הושבע לנשיאה השביעי של מדינת ישראל, ובמאי 1998 הושבע לכהונה שנייה. ביולי 2000 התפטר מתפקידו כנשיא המדינה כמחאה על חקירה שהתנהלה בעניינים כספיים שבעברו.

ראומה אשתו הנה אחותה של רות דיין שהיתה אשתו הראשונה של משה דיין. לזוג נולדו שני ילדים, מיכל הבכורה, נשואה לדובי יפה, (אל"מ וטייס בכיר במילואים, בנו של אל"מ אברהם יפה שבתפקידו האחרון שירת כמפקד בסיס תל נוף), ושאול, שנפצע קשה בראשו כחייל מירי צלף מצרי בתעלה, ונהרג לאחר נישואיו בעת שנהג במהירות גבוהה במכונית הלנצ'יה ת'מה שלו בכביש החוף. ויצמן כתב שני ספרים: "הקרב על השלום" ו"לך שמיים לך ארץ".

אחד האנשים היקרים שעיצבו את חיל האויר ואת המדינה.

אם זכרוני אינו מטעה בי אז עזר גם היה בעברו מפקד טייסת 101 (עופר תקן אותי אם אני טועה).

יהי זכרו ברוך.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...