yaakovbl1 פורסם אוקטובר 31, 2006 דיווח פורסם אוקטובר 31, 2006 נאמר, לצורך הדיון, שלמטוס יש יכולת הנעה תת מימית. הטיעון הוא שהמטוס יכול לטוס תחת המים עם יכולות התמרון שיש לו באויר :shock: מה ההסבר? איזה סוג של כלי שייט מנצל עקרון זה כדי "לטוס"? :shock: אפשר לענות תשובה חלקית וגם תשובות השערה או common sense תתקבלנה בברכה! :-k
Ben Cohen פורסם נובמבר 1, 2006 דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 נאמר, לצורך הדיון, שלמטוס יש יכולת הנעה תת מימית. הטיעון הוא שהמטוס יכול לטוס תחת המים עם יכולות התמרון שיש לו באויר :shock: מה ההסבר?איזה סוג של כלי שייט מנצל עקרון זה כדי "לטוס"? :shock: אפשר לענות תשובה חלקית וגם תשובות השערה או common sense תתקבלנה בברכה! :-k לפני המטוסים המסחריים הגדולים היו צוללות, שהן בעצם הכלי שאתה קורא לו "טס במים", אם תשימו לב יש דמיון רב ושימוש בכל הצירים שמטוס טס איתם (הגה גובה, הגה כיוון ומאזנות), הרבה מושגים בעולם התעופה לקוחים מתוך עולם הימאות. העקרון של כל ההגאים, אני חושב לפי ההגיון, להפנות את החומר בתוכו נעים (מים, אוויר) לכיוון שאליו אתה רוצה לנוע, למשל, אם תרצה לנוע למעלה, תמשוך את הסטיק אלייך והמשטחים האחראים על הגה הגובה יעלו למעלה, בכך בעצם, האוויר פוגע במשטחים, ומשנה את כיוון זרימתו, ודוחף בעצם את זנב המטוס למעלה, מה שיוצא מכך זה בעם הגברת הPITCH, וטיפוס.
Ran Bonfil פורסם נובמבר 1, 2006 דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 ההגדרה "דוחף" את המשטחים היא לא מדוייקת, אומנם ישנו לחץ מצידו אחד של משטח ההיגוי, אבל במידה יותר גדולה (וזה כבר תלוי בצורתו של המשטח ובגודלו) נוצר ואקום, כך שנוצר הפרש לחצים, והמשטח נסחף עד כמה שאפר לכיוון הלחץ הנמוך (מה שקורה בכנפיו של מטוס, קורה גם במשטחי ההיגוי). לכל כלי השיט התת-מימיים יש מערכות היגוי דומות מאוד לעיקרון מערכותיו של מטוס הטס באויר. העניין שאם תכניס מטוס לתוך המים, הרי שהמים הם נוזל, ומכך ניתן להסיק כי החומר הרבה יותר צפוף מהאויר מבחינת מרווחי המולקולות, ובכך השפעת המשטח תייהיה הרבה יותר חריפה מאשר תנועה בחומר דליל כמו אויר. ניתן גם לראות את התנועה במים במהירות איטית כמו תנועה של מטוס במהירות גבוהה באויר, שכך השפעת משטחי ההיגוי יותר גדולה בשני המקריםף ושכל תנועה קטנה של המשטח תגרום להשפעה חדה אם זה על המטוס או אם זה על כלי השיט. דבר נוסף שאתה יכול להשוות הוא המדחף, ראה מדחף של צוללת, הלהבים שלו נטויים בצורה חריפה מאוד, ובכך אין צורך לסובב את המדחף מאוד מהר, שבניגוד למדחף של מטוס, על מנת ליצור מספיק כוח לתנועה. נאמר, לצורך הדיון, שלמטוס יש יכולת הנעה תת מימית. הטיעון הוא שהמטוס יכול לטוס תחת המים עם יכולות התמרון שיש לו באויר :shock: מה ההסבר?איזה סוג של כלי שייט מנצל עקרון זה כדי "לטוס"? :shock: אפשר לענות תשובה חלקית וגם תשובות השערה או common sense תתקבלנה בברכה! :-k לפני המטוסים המסחריים הגדולים היו צוללות, שהן בעצם הכלי שאתה קורא לו "טס במים", אם תשימו לב יש דמיון רב ושימוש בכל הצירים שמטוס טס איתם (הגה גובה, הגה כיוון ומאזנות), הרבה מושגים בעולם התעופה לקוחים מתוך עולם הימאות. העקרון של כל ההגאים, אני חושב לפי ההגיון, להפנות את החומר בתוכו נעים (מים, אוויר) לכיוון שאליו אתה רוצה לנוע, למשל, אם תרצה לנוע למעלה, תמשוך את הסטיק אלייך והמשטחים האחראים על הגה הגובה יעלו למעלה, בכך בעצם, האוויר פוגע במשטחים, ומשנה את כיוון זרימתו, ודוחף בעצם את זנב המטוס למעלה, מה שיוצא מכך זה בעם הגברת הPITCH, וטיפוס.
Asaf Brietbard פורסם נובמבר 1, 2006 דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 תיקון קל: לצוללת אין יכולת ROLL במים (ועדיף כך ). ניתן לבצע ROLL ע"י הפעלה ידנית של הגאים בצורה "לא טבעית" לניהוג המקובל. אוסיף רק לתשובות שנכתבו, שלרוב הצוללות אין "כנפיים" שדואגות לעילוי (או מונעות שקיעה במים). העילוי נשלט ע"י מילוי וניפוח אוויר במיכלי ציפה ייעודיים. מאחר וצוללת היא גוף ("נקניקי") ארוך, לא ניתן לשלוט בתנועתה בצורה אבסולוטית רק ע"י משטחי היגוי אחוריים. הסיבה היא שהתנועה של הצוללת תתחיל בחלקה האחורי, והחלק הקדמי ימשיך בכיוון המקורי (דמיינו מטוס בלי כנפיים). כדי להוסיף יכולת שליטה על עומק בחלק הקדמי, קיימים הגאי עומק קדמיים שהם משטחים רחבים (מעין הגה גובה קדמי) שנעים בקורלציה להגאים האחוריים ונותנים תנועה "חלקה" של הצוללת במים. להגאים אלו אין יכולת לשנות את כיוון תנועת הצוללת.
Opher Ben Peretz פורסם נובמבר 1, 2006 דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 תיקון קל לתיקון: ניהוג בעלרוד לקביעת עומק נהוג שנים רבות בצוללות מהירות. כך מתבצעים שינויי עומק מהירים, תוך שימוש בכנפיים שבמרכז, הגה הגובה מאחור, וניצול מהירות בת 25 עד 35 קשר ליצירת מומנט עלרוד. רואים דחיפת יוק לצלילת חירום בסרט של רוק הדסון (כוכב הקולנוע הראשון שמת מאיידס ב-1985, הסרט משנות ה-70). לגבי ערוץ גלגול, נמצאת בפיתוח טכניקת ניהוג הכוללת לא רק בקרת ערוץ גלגול בצוללת לאיזונה עקב צימודים בין ציריה תנועתה, אלא גם שימוש בערוץ גלגול לתמרון. במאמר הנ"ל כלולות משוואות התנועה של אותה צוללת ותיאור מאזנות. הבנתי נכון אסף? http://www.araa.asn.au/acra/acra2003/papers/09.pdf תיקון קל: לצוללת אין יכולת ROLL במים (ועדיף כך ). ניתן לבצע ROLL ע"י הפעלה ידנית של הגאים בצורה "לא טבעית" לניהוג המקובל.אוסיף רק לתשובות שנכתבו, שלרוב הצוללות אין "כנפיים" שדואגות לעילוי (או מונעות שקיעה במים). העילוי נשלט ע"י מילוי וניפוח אוויר במיכלי ציפה ייעודיים. מאחר וצוללת היא גוף ("נקניקי") ארוך, לא ניתן לשלוט בתנועתה בצורה אבסולוטית רק ע"י משטחי היגוי אחוריים. הסיבה היא שהתנועה של הצוללת תתחיל בחלקה האחורי, והחלק הקדמי ימשיך בכיוון המקורי (דמיינו מטוס בלי כנפיים). כדי להוסיף יכולת שליטה על עומק בחלק הקדמי, קיימים הגאי עומק קדמיים שהם משטחים רחבים (מעין הגה גובה קדמי) שנעים בקורלציה להגאים האחוריים ונותנים תנועה "חלקה" של הצוללת במים. להגאים אלו אין יכולת לשנות את כיוון תנועת הצוללת.
yaakovbl1 פורסם נובמבר 1, 2006 מחבר דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 ערב טוב, בעניין כלי השייט ש"טס" - הצוללת היא כיוון הגיוני והדיון מאוד מעניין, אבל התכוונתי לסוג כלי אחר, ששט במהירות עצומה של 50 קשר ואפילו ממש "ממריא". :shock: הנה רמז: http://www.uni-koblenz.de/~yasko/hydrfoil.htm לעניין העילוי, אם אפשר להוסיף: ישנו עקרון ברנולי שאומר שבצינור שמרכזו צר ומעוגל ( צינור ונטיורי), זרימת המים או האויר בצמוד לדופן תהיה מהירה יותר מהזרימה במרכז הצינור. זהו: מכאן מתחיל כל עולם התעופה. הכנף בנויה עם חלק עליון קמור שעליו זורם האויר מהר יותר מאשר מתחת לכנף (שבנויה ללא קימור) - זו הסיבה להפרש הלחצים שממנו מיוצר העילוי, ועד גבול מסויים גם ההידרודינמיקה פועלת כך. אז מי יודע מהו כלי השייט המהיר ושמסוגל להמריא בגלל כוח עילוי?? :wink:
Asaf Brietbard פורסם נובמבר 1, 2006 דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 אני לא יודע אם זו כוונתך, אבל מוכרים מירוצי סירות מהירות. כדי למנוע "ניתוק" של הסירה מפני המים, ישנו סנפיר מיוחד, המותקן מגחון הסירה לתוך המים, ועליו משטח מאונך לו, היוצר חיכוך עם המים ומצמיד את תחתית הסירה. איך אפשר לראות את זה? כשסירות כאלו מתהפכות.... :wink: אבל התקן זה מונע המראה של הסירה.
Asaf Brietbard פורסם נובמבר 1, 2006 דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 שינוי (ושמירת) עומקים ע"י הגאי עומק קדמיים אכן נהוג מזה עשרות שנים. הניהוג אינו מוגבל אך ורק למהירויות גבוהות, אכן אכן מושפע מהמהירות. זווית הטיית הגה לצלילה, במהירויות נמוכות, עלולה ליצור דווקא זווית צוללת הפוכה (זווית לעליה) וזאת עקב זרימה חלשה על משטחי ההיגוי של הגאי העומק, ויצירת אפקט הפוך לנטייתם. עקב קוצר זמן, לא העמקתי אלא רק רפרפתי במאמר שצירפת, ומהכרותי (האישית ) את הנושא, אני יכול לציין שכבר קיימות מערכות "טייס אוטומטי" בצוללות, אשר מתקנות אוטומטית נטיות לא רצוניות (עקב סיבוב, גלים בדופן, רצון יזום) במישור הגלגול. אם הבנתי נכון את רוח הדברים, המאמר מספק נוסחאות מתימטיות כדי ליצור ערוצי בקרה לייצוב הצוללת, כלומר, ניבוא ההטיות טרם ביצוע הפנייה, ותיקון אוטומטי. אכן מעניין, אעיין במסמך בהמשך. ובהקשר לסרטי צוללות: לצערי מעט מאוד סרטי צוללות נאמנים למציאות. חלק מהסרטים מגיע לרמת המגוחך, אך ישנם חריגים המתארים באופן מרתק את הפעלת הצוללת והווי החיים בה. ראוי לציין את הסרט דובר הגרמנית "דאס בוט" - סרט חובה למי שמתעניין בנושא. תיקון קל לתיקון: ניהוג בעלרוד לקביעת עומק נהוג שנים רבות בצוללות מהירות. כך מתבצעים שינויי עומק מהירים, תוך שימוש בכנפיים שבמרכז, הגה הגובה מאחור, וניצול מהירות בת 25 עד 35 קשר ליצירת מומנט עלרוד. רואים דחיפת יוק לצלילת חירום בסרט של רוק הדסון (כוכב הקולנוע הראשון שמת מאיידס ב-1985, הסרט משנות ה-70).לגבי ערוץ גלגול, נמצאת בפיתוח טכניקת ניהוג הכוללת לא רק בקרת ערוץ גלגול בצוללת לאיזונה עקב צימודים בין ציריה תנועתה, אלא גם שימוש בערוץ גלגול לתמרון. במאמר הנ"ל כלולות משוואות התנועה של אותה צוללת ותיאור מאזנות. הבנתי נכון אסף? http://www.araa.asn.au/acra/acra2003/papers/09.pdf תיקון קל: לצוללת אין יכולת ROLL במים (ועדיף כך ). ניתן לבצע ROLL ע"י הפעלה ידנית של הגאים בצורה "לא טבעית" לניהוג המקובל.אוסיף רק לתשובות שנכתבו, שלרוב הצוללות אין "כנפיים" שדואגות לעילוי (או מונעות שקיעה במים). העילוי נשלט ע"י מילוי וניפוח אוויר במיכלי ציפה ייעודיים. מאחר וצוללת היא גוף ("נקניקי") ארוך, לא ניתן לשלוט בתנועתה בצורה אבסולוטית רק ע"י משטחי היגוי אחוריים. הסיבה היא שהתנועה של הצוללת תתחיל בחלקה האחורי, והחלק הקדמי ימשיך בכיוון המקורי (דמיינו מטוס בלי כנפיים). כדי להוסיף יכולת שליטה על עומק בחלק הקדמי, קיימים הגאי עומק קדמיים שהם משטחים רחבים (מעין הגה גובה קדמי) שנעים בקורלציה להגאים האחוריים ונותנים תנועה "חלקה" של הצוללת במים. להגאים אלו אין יכולת לשנות את כיוון תנועת הצוללת.
Asaf Brietbard פורסם נובמבר 1, 2006 דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 אסף, אתה קרוב לפתרון - ממש אש!! נראה לי שאתה מתכוון לרחפות, שעובדות על עיקרון הסנפיר. הרחפת (לא רחפת הביצות, המוכרת מכמה סרטי אימה..), היא כלי שיט המפתח מהירות מסויימת, ואז פורש סנפירים היוצאים מכלי השיט, ולאור החיכוך עם המים וזוית משטחי ההגוי שלהם, גורמים לכל גוף הרחפת לעלות מעל פני המים. דבר זה מוריד הפקטורים רבים את מקדם החיכוך של כלי השיט עם המים, ואז הוא מגיע לעשרות קשרים. קיימת בעייה עם כלי שיט מסוג זה לנוע כאשר מצב הים בעייתי (גלים גבוהים) עקב עומס רב על הסנפירים שיכול להוביל לשבירתם. בחיל הים שירת כלי שיט מסוג זה אשר כונה "זיוונית", הוצא משירות עקב בעיות תחזוקה קשות. תמונה בקישור : http://www.fresh.co.il/dcforum/Army/809.html
yaakovbl1 פורסם נובמבר 1, 2006 מחבר דיווח פורסם נובמבר 1, 2006 אסף צודק! ותודה לכולם - גם כיוון הצוללת היה נכון. לכלי השייט קוראים סנפירית ובאנגלית Hydrofoil. לספינה משטחים משוקעים שעקב עילוי הידרודינמי גורמים לספינה "להמריא"