עבור לתוכן
Etai Charit

זיהוי טיסות נכנסות

Recommended Posts

פורסם

מידי פעם אנו שומעים בתקשורת שהוזנקו מטוסי חיה"א אל עבר מטוס שלא הזדהה בקשר. לרוב לא מדובר במטוס שהפסיק להגיב לניקוסיה, אז מה הוא כן עשה?

ע"פ נוהל שנוצר מסיבות בטחוניות, בטיסה נכנסת לנתב"ג, 200 מייל מהשדה, יש ליצור קשר עם ת"א ולהזדהות.

הזיהוי הינו וידוא הטיסה כפי שהוגשה והכנת מרכז התאום לקבלת המטוס (מתוך מטרה בטחונית בעיקר). אחרת - המטוס עלול להתפס עוין, במידה ולא מגיב במספר אופנים לקשר כאשר נכנס לתחום הטריטוריאלי של ישראל או מתקרב אליו. כל מטוס נכנס לישראל מחויב להנ"ל, אך בשל העובדה שמדובר בתאום בלבד ולא חלק מזרימת התעבורה מבחינה מעשית, ניתן לעשות זאת גם בעברית.

הנוסח:

ELY344: "ת"א, אלעל 344 לזיהוי."

LLLL_CTR: "אלעל 344 ת"א."

ELY344: "ת"א, אלעל 344, 200 מייל מבן גוריון, FL330 תוכי 4200 מוערך לנחיתה עוד 30 דקות, כמתוכנן [או לחילופין, "באיחור של 40 דקות"]."

LLLL_CTR: "אלעל 344 קיבלתי."

ELY344: "תודה רבה, 344".

אני מניח שאין צורך כרגע לתרגם את הנוסח גם לאנגלית.

לאחר לא מעט טיסות נכנסות לישראל, בהן שמתי לב שאנשים (הן טייסים והן פקחים) לא מודעים לנוהל, החלטתי להביא אותו בפני הקהילה על מנת לדון האם להכניסו לרשת. אפילו לא כנוהל מחייב, יהיה קשה ומיותר לאכוף זאת, אלא כהגברת הראליזם עבור כמה שיותר אנשים שיבחרו להשתמש בנוהל.

אשמח לשמוע את דעתכם, וכמובן, אני מעביר את השרביט לטיפול צוות החטיבה.

פורסם

הנוהל שאתה מציג פה אכן קיים אך לא בצורה כזאת.

זה לא 200 מייל אלה נקודות קבועות, הנדב"ר אינו מתבצע כך

אני לא אפרט את זה כאן בגלל (שכנראה) זה יעבור על בת"ש...

לא נראה לי שכדי להכניס את זה לVATSIM עם כל ה"ראליזם" שבדבר...

פורסם

לשמחתנו אין צורך לבצע זיהוי בטחוני ב VATSIM.

לא חושב שזה ראוי, להכניס זיהוי למטוסים (בייחוד זרים), על אף שזה קורה במציאות.

כמו כן, לדעתי, הנ"ל עובר על חוקי VATSIM בנוגע להכנסת מימד צבאי לפעילות.

המלצתי לצוות - לא להפעיל הנוהל.

פורסם

הנוהל נשאר כמו שהוא.

כיום ברשת מבצעים זיהוי מכ"ם בלבד לוודא שאתה אכן המטוס, נתינת תוכי לזיהוי.

מי שרוצה לדמות התרסקות על מגדל שלום, שיהנה,

ברשת כולם חברים ואין צורך בבטחון (רק בטחון עצמי :P).

שיהיה לכולם שבת שלום.

פורסם

איתי, גם אם רצינו להכניס נוהל זה מאוד בעייתי, מה נעשה כאשר ניקוסיה יהיה מחובר? המטוס יצתרך לעזוב את התדר לכמה דקות ולשנות סווק כאשר הוא תחת פיקוח אחר.

יש אפשרות "לזהות" מטוסים חלקי, כמו שתל אביב עושה, מקצים למטוס סווק בתוכנת פיקוח, וכאשר הוא מקליק את הסווק אז התג (שכולל כינוי, גובה, מהירות ועוד) של המטוס מופיע במקום התג הקודם שהכיל גובה וסווק בלבד.

חוץ מזה אני מצתרף לשאר הדעות כאן, הנוהל הזה במציאות קיים מסיבות בטחוניות בעיקר, אותם סיבות שכלל לא קיימות ברשת VATSIM.

פורסם

ואטסים מציאותית עד שלב מסויים, במציאות אסור לטוס מעל עירק, במציאות מטוס שממריא מנתב"ג לא עובר מעל מדינות עוינות, בטח שלא נוחת שם. במציאות יש ADIZ בערים גדולות בארה"ב, כל זה לא קיים בעולם שאין בו פוליטיקה. אגב הנוהל הזה נועד בדיוק למה שנועד הADIZ.

פורסם

התחנה נקראת TEL AVIV ID והיא לא סודית, היא מפורסמת בכל דספאץ שמשגר מטוסים לארץ.

אין צורך ורצון להנהיג את זה ברשת והסיבות ברורות.

פורסם

תגובותי,

הנוהל שאתה מציג פה אכן קיים אך לא בצורה כזאת.

זה לא 200 מייל אלה נקודות קבועות, הנדב"ר אינו מתבצע כך

אני לא אפרט את זה כאן בגלל (שכנראה) זה יעבור על בת"ש...

הנוהל קיים בדיוק באופן הזה, נתקלתי בו כמה וכמה פעמים במציאות, כמובן שבפעמים הראשונות ביקשתי גם הסבר, וזה בדיוק הנוהל. 200 מייל לשדה מבצעים את הזיהוי, לשם כך נהוג להיעזר ב"קשת" שניצור ע"י הדף "FIX" שב-CDU, דהיינו נקליד ל-FIX את BGN, ונקבע תצוגת קשת ברדיוס 200 מייל. כשמגיעים לקשת מבצעים את הזיהוי.

מה נעשה כאשר ניקוסיה יהיה מחובר? המטוס יצתרך לעזוב את התדר לכמה דקות ולשנות סווק כאשר הוא תחת פיקוח אחר.

זה בדיוק המצב גם במציאות. במציאות ישנם שני טייסים, ולכן, כאשר PM מבצע את הזיהוי, PF בינתיים מאזין לניקוסיה ועונה להם במידה והם יוצרים קשר. ברשת מצאתי את זה לא בעייתי, הזיהוי נמשך כ-15 שניות, וגם אם במהלכן ניקוסיה יצור קשר, נשמע שהוא יקרא לנו (אות קריאה בתחילת התשדורת) ומקסימום נגיד לו Nicosia, plz stand by. לאחר תום הזיהוי נחזור אליו. אין בכך שום פסול.

לסיכום התהליך: מעבירים את שני ה-VHFים למצב האזנה (או ליתר דיוק מודאים שכך, שכן בכל מקרה שניהם אמורים להיות פועלים, אחד לקשר השוטף, השני בהאזנה ל-121.5), מכניסים ל-VHF 2 או זה שאינו בשימוש הבקרה השוטפת (aka LCCC_CTR) את התדר של העמדה הפתוחה הגבוהה ביותר של ת"א (כאשר העדיפות הגבוהה ביותר היא ל-CTR, אך אם אין מחובר, נלך ל-APP ואם לא נמשיך כך בסדר יורד), מעבירים אליו את המיקרופון (כאשר VHF 1 עדיין בהאזנה), מבצעים את התאום/זיהוי, אם ניקוסיה קורא לנו תוך כדי, נבקש ממנו להמתין, נסיים את הזיהוי, נגיד יפה תודה לתל-אביב ונחזיר את המיקרופון לניקוסיה, ואת VHF2 ל121.5, עד לשימושו הבא, ב-ATIS, שכעת נכנס גם ברשת לשימוש כולנו.

אלו ההיו הערות ה"מקצועיות". לגבי האם יש רצון, אין בעיה. חשבתי שכדאי להביא לידיעת החברים את דבר קיומו של הנוהל, בשל הרצון הידוע של כולנו להתקרב כמה שיותר למציאות (וזה, אכן, מה שקורה במציאות). באמת שאין צורך ממשי עבור הרשת, בטח לא אם אין רצון.

פורסם
מידי פעם אנו שומעים בתקשורת שהוזנקו מטוסי חיה"א אל עבר מטוס שלא הזדהה בקשר. לרוב לא מדובר במטוס שהפסיק להגיב לניקוסיה, אז מה הוא כן עשה?

ע"פ נוהל שנוצר מסיבות בטחוניות, בטיסה נכנסת לנתב"ג, 200 מייל מהשדה, יש ליצור קשר עם ת"א ולהזדהות.

הזיהוי הינו וידוא הטיסה כפי שהוגשה והכנת מרכז התאום לקבלת המטוס (מתוך מטרה בטחונית בעיקר). אחרת - המטוס עלול להתפס עוין, במידה ולא מגיב במספר אופנים לקשר כאשר נכנס לתחום הטריטוריאלי של ישראל או מתקרב אליו. כל מטוס נכנס לישראל מחויב להנ"ל, אך בשל העובדה שמדובר בתאום בלבד ולא חלק מזרימת התעבורה מבחינה מעשית, ניתן לעשות זאת גם בעברית.

הנוסח:

ELY344: "ת"א, אלעל 344 לזיהוי."

LLLL_CTR: "אלעל 344 ת"א."

ELY344: "ת"א, אלעל 344, 200 מייל מבן גוריון, FL330 תוכי 4200 מוערך לנחיתה עוד 30 דקות, כמתוכנן [או לחילופין, "באיחור של 40 דקות"]."

LLLL_CTR: "אלעל 344 קיבלתי."

ELY344: "תודה רבה, 344".

אני מניח שאין צורך כרגע לתרגם את הנוסח גם לאנגלית.

לאחר לא מעט טיסות נכנסות לישראל, בהן שמתי לב שאנשים (הן טייסים והן פקחים) לא מודעים לנוהל, החלטתי להביא אותו בפני הקהילה על מנת לדון האם להכניסו לרשת. אפילו לא כנוהל מחייב, יהיה קשה ומיותר לאכוף זאת, אלא כהגברת הראליזם עבור כמה שיותר אנשים שיבחרו להשתמש בנוהל.

אשמח לשמוע את דעתכם, וכמובן, אני מעביר את השרביט לטיפול צוות החטיבה.

תשאל את אבא שלך, לדעתי מנהל הצי שלו לא ישמח לשמוע שאתה מפרסם נהלי ביטחון בפומבי.

פורסם

זה לא נוהל סודי, הנוהל מפורסם כך בAIP ישראל. איציק זוכר נכון - עשינו את זה ברשת לא מעט פעמים בעבר, בתיאום עם ניקוסיה: ניקוסיה היו מעבירים את האוירון לזיהוי והוא היה חוזר לניקוסיה לאחר מכן. זה היה נחמד מאד לפקחים, אב עשה בלגאן נוראי עם המטוסים שפשוט לא הבינו מה אנחנו רוצים מהם ובעיקר בגלל זה - ירדנו מזה.

פורסם

הנוהל כניסה מדרום למדינה עובר בנק' מסוכמות מראש כאשר הטייס עובר לבקרה למשך הזיהוי בלבד, מבצע זיהוי שכולל: או"ק, מיקום, גובה, זע"ט נוכחי וזמן משוער להגעה לFIR, וחוזר לבקרה הנוחכית שלו (שבמקרה הנ"ל קהיר.)

הקריאה הבאה של אותו מטוס תיהי "משוחרר מקהיר" בNALSO (לדוג') ורק בתוך ה FIR הבקר משנה לו את הזע"ט.

זה הכל.

פורסם

איתי, אין בעיה להאזין ולדבר בשני ערוצים, אבל אז אתה צריך לעגן מול נקוסיה נוהל שבו הטייס משנה סווק כאשר הוא תחת פיקוח אחר.

במציאות ניקוסיה לא עושה HAND OFF דרך המכ"ם לתל אביב, הוא פשוט משחרר את המטוס מאחיזת מכ"ם, וזו גם אחת הסיבות שעושים זיהוי בנוסף לכל השאר, ברשת כאשר נקוסיה עושה העברה ב HAND OFF אז הוא מעביר שליטה לתל אביב גם במכ"ם ואז גם לא צריך זיהוי.

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...