Almog Atar פורסם ספטמבר 26, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 26, 2015 אהלן חברים, ההודעה הבאה תהיה ארוכה ואמורה לכסות את הדברים הבסיסיים הרלוונטים לסוגי הגישות השונות הקיימות בישראל, החוקים, הנהלים ומה שבדרך. כידוע, סל הגישות לבן גוריון מגוון מאוד ומכסה מספר סוגים של גישות שונות למסלולים שונים והדבר יוצר בלבול רב בקרב הטייסים והפקחים ברשת וזאת הזדמנות טובה לבצע יישור קו, לפתוח דיון וללמוד אחד מהשני, יש כאן כמה אנשים שעונים לשם "איתי" שבטוח יוכלו להרחיב קצת ולהוסיף מניסיונם. למי שלא ישרוד את ההודעה - מוזמן לקפוץ לסוף לסיכום. לפני שנתחיל הנה כמה מושגים בסיסיים שחשוב להכיר, ההגדרות תורגמו ממסמכי ICAO: גישת ראייה Visual Approach - גישה של טיסה תחת כללי IFR שחלק מגישת המכשירים או כולה לא מבוצע והגישה מושלמת בקשר עין עם הקרקע. * יש להבדיל מהקפה שמבוצעת על ידי טיסת VFR, פטרן הטיסה עלול להיות זהה אך כללי הטיסה (אחריות הפרדה בין מטוסים, הליכה סביב וכו') לרוב יהיו שונים. טיסת IFR שמבצעת גישת ראייה היא עדיין טיסת IFR לכל דבר גם אחרי שהמטוס דיווח "קשר עין עם הקרקע\מסלול". AREA NAVIGATION (RNAV - שיטת ניווט המאפשרת למטוס לטוס בכל נתיב טיסה שיבחר בתחום כיסוי של אמצעי ניווט קרקעיים או אוויריים או בהתאם למגבלות ויכולות עזרי הניווט העצמאיים של המטוס או באמצעות שילוב של כלל האמצעים. * בעברית פשוטה - מאפשר למטוס לטוס במרחב פתוח בכל נתיב אווירי שיבחר ללא הגבלות כמו VOR TO VOR וכו'. Required Navigation Performance RNP - הכרזה על ביצוע הניווט הנדרש על מנת לטוס במרחב אווירי מסויים. RNP Type - ערך המבוטא במספר מיילים ממיקום מסויים שתחומו על המטוס להמצא לפחות 95% מזמן הטיסה. לדוגמא נתיב RNP4 מחייב את המטוס להמצא עד מרחק של 4 מייל מכל צד של מרכז הנתיב במשך 95% אחוז לפחות מזמן הטיסה הכולל. * המטוס בודק את עצמו מול הRNP באמצעות משהו שנקרא ANP כאשר הA מייצג ACTUAL, טייסי המטוסים הגדולים בטח מכירים את הכיתוב בND או בFMC בעמוד PROG שאומר RNP 4.00 / ANP 0.04 שזה לצורך העניין אומר שהנתיב מוגדר כRNP4 והמטוס בפועל שומר 0.04 הסבר קטן לפני שנמשיך - בעולם, בשדות תעופה או בנתיבים שונים לפעמים נתקלים בהגדרה RNAV1 ולפעמים RNP1. בשני המקרים על המטוס להימצא במרחק של עד 1 מייל ממרכז הנתיב אך ההבדל הוא שבנתיב RNP חייב להתבצע השגחה ומעקב אחר ביצועי המטוס כולל התרעה במידה ומבוצעת\עלולה להתבצע חריגה. גישות RNAV וגישות RNP - איך זה עובד ? הגישות הנפוצות לנו היום כטייסים וירטואלים שטסים בשדות גדולים באירופה הן גישות מדוייקות כגון ILS (בעלות הכוונה אנכית למסלול כמובן) וגישות VOR או LCTR בעלות הכוונה אופקית בלבד. בשלוש הגישות הנ"ל דרוש ציוד קרקעי היושב על המסלול או בקרבת השדה על מנת לבצע את הגישה ובסופו של דבר הכל מסתכם סביב עלות ההקמה, האחזקה ואף התוואי הקרקעי שלפעמים לא יאפשר גישות מסויימות, הסיבה שבגללה אין ILS למסלול 30 בנתבג. חסרון נוסף הוא חסימות קרקעיות שעלולות לשבש את הILS, אני בטוח שהחברה הותיקים שמעו בעבר על כל מיני אירועים שבו שיחים או אובייקטים שיבשו את הLOC והGS גם כאן בישראל. גישות הRNAV מבוססות על לווייני GPS שכבר מסתובבים בחלל (הGNSS האמריקאי), במקומות מסויימים קיימות תחנות קרקעיות אשר עוזרות "לאפס\לכייל" את הGPSים ובכך להגיע רמת דיוק גבוהה עוד יותר (SBAS GBAS או WAAS בשפת האמריקאים) - נשים את זה בצד. עלות ההקמה היא אפסית כמו גם עלות האחזקה השוטפת של שדה התעופה, ניתן לתכנן נתיבים ללא הגבלה והצמדות למיקום עזרים קרקעיים (RNAV, זוכרים ?) ובכך לאפשר גישות למקומות בעיתיים. בטבלה הבאה ניתן לראות את חלוקת הגישות הקונבנציונאליות השונות ומיקום גישות הRNAV ביחס למדוייק\לא מדוייק: בטבלה הבאה ניתן לראות את מיקום הגישות הקונבנציונאליות בשילוב הRNAV ביחס לגובה המינימה: אז מה זה כל הקודים והקיצורים האלו ? מה זה APV ומה זה BARO-VNAV? גישת RNAV GNSS LNAV - זאת בעצם הגישה שיש לנו בנתבג, מדובר בניווט המבוסס GNSS, המטוס שומר על הנתיב באמצעות הLNAV. ההכוונה בגישה זאת היא אופקית בלבד (בדומה לגישת LOC או VOR). על מנת לבצע את הגישה נדרש להזין את המחשב בנקודות אשר קיימות במסד הנתונים שלו (מומלץ להכניס את הגישה במלואה מדף DEP\ARR). המינימה בגישה זו היא בסגנון הMDA בגישות הלא מדוייקות, אבל: 1. המגמה היום בעולם, בהתאם להגדרות ICAO, היא להגדיר היום לכל גישה גובה מינימלי הנקי ממכשולים (OCA\OCH) שזה הגובה הנמוך ביותר אליו ניתן להנמיך בגישה, כל מפעיל אווירי וכל טייס יקבע את המינימה המתאימה לו בהתאם להכשרה ולציוד, כמובן כלפי מעלה. 2. הטכניקה המומלצת והמקובלת היום היא ביצוע הנמכה בשיטת הCDFA שזה continuous descent final approach, במקום להנמיך במדרגות עד לגובה הMDA ולשמור גובה עד לנקודת הליכה סביב MAPt מבוצעת הנמכה רצופה עד לגובה המינימה שמגיע בנקודת הליכה סביב, הנמכה באמצעות הVNAV או V\S וכו'. CDFA: המינימה בגישת RNAV GNSS 30 בנתבג, מצויין בפירוש שמדובר בגישת LNAV הגישות הבאות הן גישות APV - approach with vertical guidance בעלות הכוונה אנכית. גישת RNAV GNSS LNAV\VNAV או Baro-VNAV - בדומה לגישת הLNAV, הכוונה אופקית מבוצעת באמצעות הLNAV והכוונה אנכית באמצעות הVNAV של המטוס. יש לטעון את הגישה ממסד הנתונים של המטוס, לוודא בעמוד LEGS שמוגדרת נקודה למסלול (כגון RW30 במקרה שלנו) ו GLIDE PATH וגבהים בהתאם לגישה בעמוד LEGS. הנמכה תתבצע במוד VNAV PTH בשיטת CDFA עד לגובה המינימה. המינימה בגישה זו תהיה נמוכה יותר מגישת LNAV. גישות LP ו LPV - לא אכנס לעומק אך גישת LP שהיא Localizer performance היא גישה שבה המטוס "מצייר" LOC דמיוני באמצעות הGPS ומכשיר קרקעי. בגישת LPV מקבלים גם ציר גלישה (V=VERTICAL) באמצעות הGPS. בטבלה הבאה ניתן לראות גישה למסלול מסויים עם הגבהים השונים בהתאם לגישות הRNAV השונות: ברמה הגבוהה והמדוייקת ביותר ניתן למצוא גישת RNP AR - authorization required, רמת דיוק של פחות ממייל (0.03 0.01 ) דורשות ציוד מיוחד והכשרת צוות ספציפית לגישה, נפוץ בכמה שדות תעופה בארה"ב ובעוד כל מיני חורים בעולם בשדות תעופה המוקפים בתוואי קרקע בעייתי. גישת RNAV Visual with prescribed track - זאת בעצם גישת הSOSOT למסלול 30. להבדיל מגישת RNAV GNSS RWY30, בגישת SOSOT הטייס עובר לסוג של גישת ראייה (נדרש קשר עין בSOSOT עם הקרקע) אך עדיין מחוייב לשמור על פטרן הנתיב. הגישה קיימת כמענה לחברות התעופה והמטוסים אשר לא כשירים לבצע גישות GNSS בין אם זה ציוד המטוס או הכשרת הצוות הנדרשת. בגישה זו קיימת גם מינימת מזג אוויר הכוללת בסיס ענן וראות ללא הגדרת OCA. בשונה מVIS APP שמפורט בהמשך, לא נדרש דיווח טייס שהוא בקשר עין עם המסלול טרם אישור ביצוע הגישה. Visual Approach - גישת ראייה כחלק מטיסת IFR, במקרה הזה הטייס יבקש את הגישה או הפקח יציע לו, על הטייס לדווח קשר עין עם המסלול ו\או עם המטוס הקדמי שלפניו בתהליך אם נדרש. בגישה זו אחריות ההפרדה מהקרקע חלה על הטייס במלואה כולל הפרדה מהמטוס שלפניו בתהליך כולל מרווח מספק לWAKE TURBULENCE אם נדרש. מנקודת סיום הSTAR או מכל מקום אחר במרחב הפקח יכול לקחת את המטוס בוקטורים לנקודה בה הוא יזהה את המסלול, לדוגמא מLIMKO כיוון 140 לתחילת עם הרוח, יציין לטייס את מיקום המסלול ו\או התנועה ויבקש דיווח קשר עין. לאחר ווידוא ק"ע ישדר cleared visual approach RWY. סיכום לנתב"ג: אז בעצם בנתבג יש לנו 3 אופציות לנחיתה על מסלול 30 (נשים את הLDA רגע בצד), מסודרות להלן לפי עדיפות: 1. גישת הRNAV GNSS - היא גם הגישה המוכרזת בATIS. 2. גישת SOSOT כמענה למטוסים או צוותים שלא כשירים לגישת GNSS. קיימת מינימת ראות ובסיס ענן לביצוע הגישה ונדרש קשר עין עם הקרקע כבר בנקודה SOSOT אך יש להמשיך ולהצמד לנתיב הRNAV לאורך כל הגישה. 3. גישת ראייה (visual approach) - לרוב על פי בקשת טייס, דיווח קשר עין עם המסלול וכניסה בראייה. הפרדה מהקרקע ומהמטוסים הקודמים בתהליך באחריות הטייס ולפיכך לא מחוייב לשמור על שום נתיב קרקעי או אווירי. לכל מי ששרד ונשאר עד הסוף, אם מעוניינים אוכל להרחיב על התפעול בקוקפיט של הגישות הנ"ל. חריט - GO חג שמח,
Izik Bakshi פורסם ספטמבר 26, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 26, 2015 אלמוג, תודה רבה על ההסבר המפורט. אשמח אם תעתיקו לקובץ WORD ותכניסו לאתר הדרכה.
Bar Rodoy פורסם ספטמבר 26, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 26, 2015 תודה, אלמוג. ממליץ למי שעדיין לא ניסה בסימולטור, לבצע גישת RNAV RNP, קיימות הרבה כאלה בארה"ב, אחת המעניינות היא בKPSP ויש עוד אחת מאוד מעניינת ל22L בKMDW.
Joel Strikovsky פורסם ספטמבר 27, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 27, 2015 קודם כל תודה לאלמוג על שיתוף המידע. למי שמעוניין לקרוא לגבי RNP בפירוט ישנו דיון סוער בפורום של AVSIM בשירשור שהתחיל ביוזמתי אם שאלה לגבי RNP ששאלתי בפורום. משם זה התפתח לדיון סוער. http://www.avsim.com/topic/467875-rnav-approach-or-rnp-approach-how-to-read-chart/ בדיון הבאתי דוגמא של מסלול 30 בבו גוריון כמו כן הובא מסמך/מצגת PowerPoint מאד מקיך לגבי RNP https://dl.dropboxusercontent.com/u/49047749/Forums/VATIL/B737-Brnav-Rnp_Ops_and_VNAV_Approaches.pdf אצלינו ה RNP הוא רק LNAV ולא LNAV/VNAV וגם להבנתי זה לא RNP AR
Almog Atar פורסם ספטמבר 27, 2015 מחבר דיווח פורסם ספטמבר 27, 2015 קודם כל תודה לאלמוג על שיתוף המידע. למי שמעוניין לקרוא לגבי RNP בפירוט ישנו דיון סוער בפורום של AVSIM בשירשור שהתחיל ביוזמתי אם שאלה לגבי RNP ששאלתי בפורום. משם זה התפתח לדיון סוער. http://www.avsim.com/topic/467875-rnav-approach-or-rnp-approach-how-to-read-chart/ בדיון הבאתי דוגמא של מסלול 30 בבו גוריון כמו כן הובא מסמך/מצגת PowerPoint מאד מקיך לגבי RNP https://dl.dropboxusercontent.com/u/49047749/Forums/VATIL/B737-Brnav-Rnp_Ops_and_VNAV_Approaches.pdf אצלינו ה RNP הוא רק LNAV ולא LNAV/VNAV וגם להבנתי זה לא RNP AR נשמע מעניין - אקרא. יש המון מצגות של ICAO ויוקונטרול בנושא. הגישות בנתבג הן LNAV בלבד וככה הן הוצגו, משם ועד RNP AR הדרך עוד ארוכה. כמובן שיש להבדיל בין הכשרה כללית של המטוס והצוות לביצוע GNSS בכללי לבין גישת AR שזה כשירות פרטנית לגישה ספציפית.
Almog Atar פורסם ספטמבר 27, 2015 מחבר דיווח פורסם ספטמבר 27, 2015 יואל קראתי את הדיון שם, אומנם לא הכי לעומק אבל יש שם בלבול מושגים קטן בין RNAV לRNP ומה זה גישה מדוייקת (PA) ומה זה גישה לא מדוייקת (NPA). בסופו של דבר יש שם כמה חבר'ה שעשו סדר בדברים אבל עדיין יש ערפל, הנה מה שאני מבין מזה ואשתדל לתת תשובה נכונה ומספקת. 1. בגדול את ההבדל בין RNAV לRNP כיסיתי בהודעה הראשונה. 2. המושגים גישה מדוייקת ולא מדוייקת עלולים להסתבך אחד בשני כאשר מדובר במקביל גם על דיוק של RNP. גישה מדוייקת היא גישה בעלת הכוונה אופקית (לצורך העניין LOC) והכוונה אנכית (GS). גישה לא מדוייקת היא בעלת הכוונה אופקית בלבד (גישת VOR, NDB וכו'). גישות הRNP מחולקת גם למדוייק ולא מדוייק (בעלות הכוונה אנכית כמו BARO-VNAV וללא הכוונה אנכית - LNAV כמו נתבג) ללא קשר לדרגת הRNP שהוא המרחק שעלינו להמצא ממרכז הנתיב לפחות 95% וכו' וכו'. 3. אני לא מכיר איך הFAA מסמן את הדפיות שלו ולמען האמת גם לא מכיר את הגדרות ICAO לעומק בכל הקשור לRNP AR אבל גישות המבוססות של GNSS יסומנו כ RNAV (GNSS) RWY XX. אז מה בעצם הRNP הנדרש ? האויוניקה של הGNSS במטוס מוגדרת לערכים דיפולטים, בהתאם למה שהחליטו האנשים החכמים כנראה, שבאזור טרמינלי הערך יהיה 1 בשיוט הערך יהיה 4 אם אני לא טועה ובקטע הגישה הסופי (גישה מחולקת ל3 שלבים... לא אכנס מפאת השעה) הערך יהיה 0.03. חשוב לציין שאלו ערכי הRNP ולכן זה בעצם משפיע על מוד ההתרעות של הRAIM שתפקידו לנטר את אמינות ודיוק הGNSS. ייתכן שלאורך כל הטיסה, טיפוס, שיוט, הנמכה וגישה הANP יעמוד בפועל על 0.03. למיטב הבנתי בנושא, עצם העובדה שהגישה מוגדרת כGNSS הגדרות הRNP יהיו כמפורט למעלה. 4. בגישות RNP AR המצב מעט שונה שכן הRNP יעמוד על ערך נמוך כגון 0.03 לאורך כל שלבי הגישה ולא רק במקטע הסופי, כמו כן יש דרישות נוספות כמו רדיוס פנייה, אופן תכנון המכשולים וכו'. במקרה הנ"ל אני כמעט בטוח שערך הRNP הנדרש יהיה כתוב בפירוש על הדפית. מקווה שפרשתי את המידע נכון....
Joel Strikovsky פורסם ספטמבר 27, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 27, 2015 תודה על ההסבר. היה שם דיון די ארוך וסותר. אני אישית יצאתי מבולבל וגם לגבי השאלה המקורית שלי. את זה אף אחד לא ממש סיפק תשובה חד משמעית משכנעת. אם RNAV (רגיל) מצריך GNSS/GPS ע"מ לבצעו, אז למה כאשר הדפית ב ICAO אומרת RNAV GNSS זה למעשה מתפרש כ RNP , הרי גם RNAV רגיל מצריך GNSS? קרי המילה GNSS אינה יחודית ל RNP מאחר וגם RNAV מצריך אותו, אז למה זה מתורגם אוטומטית ל RNP? http://www.icao.int/safety/pbn/Pages/DB-View.aspx#chartAnchor
Almog Atar פורסם ספטמבר 28, 2015 מחבר דיווח פורסם ספטמבר 28, 2015 אני אנסה לענות בערב, אבל בנתיים רק אגיד שgps הוא לא תנאי לטיסת rnav. טיסת rnav היא טיסה "חופשית" במרחב ללא הגבלה מעזרי ניווט קרקעיים, ניתן לטוס rnav באמצעות ins, irs ושילובם עם dme/dme או vor/dme וכן, גם gps אך הוא לא מהווה תנאי. כל הקאץ' בטיסת rnav הוא קביעת מיקום המטוס במרחב באופן מדוייק ככל הניתן וללא הגבלה של טיסה "קונבנציונלית" מעזר ניווט אחד לשני.
Etai Charit פורסם ספטמבר 28, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 28, 2015 RNP ו-ANP והאם הם מתאימים אחד לשני בכל רגע נתון נקבעים על ידי ה-RAIM לקביעת רמת הדיוק של המערכת. המערכת יכולה לקבוע את מיקומה באמצעות, כמו שאלמוג אמר, GPS, מערכות ניווט מבוססות רדיו (VOR/DME שבאופן עצמאי כל הזמן בודק רדיאלים ומרחקים מVORים שהוא יודע את מיקומם), IRS וכד'. בסוף, הפלט של המערכת הוא מיקום גאוגרפי (קואורדינטות) בשילוב ANP - מספר מסויים המייצג את המרחק המקסימלי בכל כיוון שבו יש אפשרות סטטיסטית שהמטוס נמצא מהקואורדינטות בו הוא חושב שהוא. RNAV היא גישה לניווט באוויר שמסתמכת על העקרון הזה - אתה יודע איפה אתה בעולם גם בלי שתעקוב אחרי רדיאל באופן רציף, ולמעשה יכול לדלג בין נקודות באופן עצמאי מעזרי ניווט באופן ישיר. אממה, יש מערכות RNAV שמבוססות באמת על חיתוך מעגלי DME. ומה אם אתה בא לגשת לשדה בין הרים? רגע אחד, למשל בחציית FAF INBOUND לכיוון המסלול, מיוצב בגישה עם דיוק מספק. רגע אחריו, אתה נכנס לעמק ופתאום אין לך קליטה לאף DME שאתה מסתמך עליו. לכן בהגדרת גישה, לפעמים גם מבדילים בין סוגי המקורות של מערכת ה-RNAV שלך. דוגמא אחרת היא פונקציית ה-RAIM PREDICTION בתוך ה-GPSים השונים. כאן אתה לא מוגבל מבחינת סוג הגישה, אבל זו עוד דרך לבדוק מראש האם המערכת שלך ברגע האמת צפוייה לספק את הדיוק הנדרש. כמובן שכל הנ"ל מדבר על צפי מערכת ללא תקלות. כשהתקלות מתחילות צריך להתחיל לעבוד... וכן, כשהכל עובד, זה תענוג עצלני גדול להגיע למינימה של 200 רגל מעפ"ש על LPV בלי שכיילת אפילו VOR אחד (סתם. כיילתי אחד שיהיה בסטנדביי להליכה סביב).
Etai Charit פורסם ספטמבר 28, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 28, 2015 ולאלמוג - עשית כאן עבודה משוגעת ואין לי מה להוסיף. שאפו!
Etai Charit פורסם ספטמבר 28, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 28, 2015 רק נקודה מעניינת אחת - לפעמים גישות עם VNAV BARO מוגבלות מבחינת טמפרטורה חיצונית, ואי אפשר לבצע אותן כשבחוץ שוררות טמפרטורות קיצוניות. הדבר משפיע על דיוק המערכת, וביחד עם הסטייה המותרת של מד הגובה, מגיעים לסטייה גבוהה מידי בפרופיל ההנמכה. עוד אלמנט שעלול להעלות לך את המינימה...
Jonathan Perelmuter פורסם ספטמבר 28, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 28, 2015 דיון מעניין מאוד! האמת שאצלנו (צ'ילה) גישות RNP AR מתחילות לתפוס תאוצה ולהופיע בהרבה שדות, בעיקר כאלה עם בעיות טופוגרפיה עקב ריבוי הרים. למעלה כל הצוותים שטסים לשדות עם הגישות האלה חייבים לעבור את ההכשרה לגישה (בדומה לקורס CAT2/CAT3) וצריכים לעבור רענונים תקופתיים. מצ"ב דפית מה AIP הצ'ילאני של אחת מהגישות האלה. https://www.aipchile.gob.cl/dasa/aip_chile_con_contenido/aipmap/SCSE/SCSE%20IAC4.pdf Almog Atar הגיבו לזה 1
Bar Rodoy פורסם ספטמבר 28, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 28, 2015 הנה השוואה נחמדה בין גישת RNAV RNP לבין RNAV GPS "רגילה".. מצ"ב דפיות של גישות RNAV למסלול 06 בבירמינגהאם, אלבמה , ארה"ב: RNP: http://155.178.201.160/d-tpp/1510/00050RRZ6.PDF GPS: http://155.178.201.160/d-tpp/1510/00050RY6.PDF אפשר בבירור לראות איך הRNP היא גישה יותר "עגולה" שמצריכה דיוק גבוהה יותר ופניות הדוקות לעומת הGPS שהיא גישה "מרובעת" , פניות חדות של 90 מעלות. קיצור ההליכים בזכות RNP, צוין במצגת של Westjet שקראתי לא מזמן על RNP, הם מציינים שם שבזכות הRNP וקיצור ההליכים, נחסך דלק.
Bar Rodoy פורסם ספטמבר 28, 2015 דיווח פורסם ספטמבר 28, 2015 דרך אגב, עוד שתי גישות RNP מעניינות. שתיהן למסלול 34 בCYLW: http://www.avcanada.ca/forums2/download/file.php?id=7334 http://www.avcanada.ca/forums2/download/file.php?id=7333 בעיקרון הגישות שם הן בבעלות Westjet ורק הם מורשים לבצע אותן, אז הדפיות האלה לא מפורסמות בJeppesen או בפמ"ת הקנדי. יצא לי לכתוב את הגישה הזאת לNGX...