עבור לתוכן
itzik friedman

טיסה כקריירה

Recommended Posts

##תקציר:

##כמה כיום בעולם שלנו של אחרי קורונה יש ביטחון תעסוקתי בטייס?

##אדם שמתחיל כרגע את הלימודים, כמה הוא יכול להיות רגוע שבסופם הוא אכן ימצא עבודה ויוכל להתפרנס ולהחזיר את ההשקעה?

 

ולא בקצרה:

אני כרגע בחיים שלי נמצא במין סוג של צומת דרכים מבחינת הקריירה.

אני בוגר מדעי המחשב, ועבדתי כמפתח תוכנה, אבל קורונה וקיצוצים השאירו אותי מחוץ למעגל התעסוקה לעת עתה.

 

מאז ומעולם אהבתי תעופה, טסתי אלפי שעות בסימולאטור, וחלמתי להיות טייס.

מכל מיני סיבות "נשארתי על הקרקע" והלכתי על מסלול יותר שגרתי. אבל כאמור, עכשיו המחשבות מתגנבות שוב.

 

מבחינה כלכלית עשיתי חישובים גסים והערכות על הצד הבטוח - ועושה רושם שאם אתה עובד כטייס, ההשקעה [אפילו שהיא של מאות אלפי שקלים] חוזרת תוך שנים בודדות.

השאלה היא כמה ביטחון יש? במיוחד בתקופה זו של אחרי קורונה... 

יש פה חברים שיודעים לומר לי איך התחום מרגיש? להשקיע 700,000 ש"ח בלי להיות בטוח שבסוף מחכה עבודה, זה לא דבר פשוט בכלל...

 

נ.ב. לא פתחתי סתם פוסט מיותר. חיפשתי לפני כן בפורום פוסטים דומים [זכור לי שבעבר היו גם היו] אבל לא מצאתי פוסטים בנושא זה מאז 03/2020, ותכלס הקורונה לדעתי מאוד השפיעה על התשובה לשאלות שלי :)

Link to post
Share on other sites

קודם כל אתה שואל שאלה על עולם אמיתי בקהילה של סימולטורים לכן אל תצפה כאן ליותר מידי אינפורמציה, מציע להכנס ל"טייסים עושים טייסים" בפייסבוק.

הסכום שהבאת הוא מופרז מאוד, הסכומים הריאליים הם בערך חצי ואולי אף פחות.

 

מהנקודת מבט שלי, אני עושה בדיוק את המסלול ההפוך אליך. בעל רישיון מסחרי אמריקאי ומתחיל מדמ"ח ולמזלי, בינתיים,  הצלחתי להכנס לעבודה בחברה גדולה(עבודה שלא קשורה למדמ"ח) . גם אותי הקורונה הפכה... והבנתי שלהתפרנס מהתחום כמי שמחזיק דרכון ישראלי בלבד זה לא ריאלי ממש בשנים הקרובות . נכון שמשכורות של טייס גבוהות אבל בישראל ישנן רק כ-4 חברות תעופה שחלק מהטייסים שלהן יושבים בבית ובנוסף אליהן ישנם עוד לפחות 200 טייסים ישראליים בחו"ל שמחכים ל"טרף". אני אישית מכיר בסביבות 100. גם אם הצלחת להכנס לאחת מהחברות הישראליות, התחום כאן במגמת חיסול מתמיד והכניסה של החברות מהמפרץ לא תטיב עם החברות המקומיות בלשון המעטה... לטייס בישראל שמפוטר אין לאן ללכת, למהנדס תוכנה יש (גם אם לא בטווח זמן מיידי).

אם יש לך דרכון אמריקאי לדוגמה, או אפשרות להשיג גרין קארד (אישה בעלת אזרחות) ואתה מוכן לחיות בארה"ב במשך תקופה ארוכה ואולי אף לצמיתות אז המצב שונה ב180 מעלות. השוק האמריקאי הוא גן עדן תעופתי והוא מתאושש כרגע. 

בעלי אזרחות אירופית יצטרכו לחכות עוד הרבה עד שהשוק האירופאי יתאושש, הוא רווי מאוד והקורונה עדיין משתוללת שם.

ושוב, לבעלי דרכון ישראלי בלבד כדאי אולי לעשות רישיון פרטי/אז"מ ולהסתפק בתחום כתחביב.

 

Link to post
Share on other sites
לפני 16 שעות itzik friedman כתב:

תודה רבה בר על התגובה!

בכיף.

מציע לא ליפול לכל מיני תוכניות ובתי ספר שמציעים הרים וגבעות... המציאות יותר מורכבת בפועל, ולא הרבה מוכנים להסתכל לה בעיניים, אלא רצים עם הסכין בין השיניים.

הרבה צעירים רצו לתחום בשנים האחרונות, חלקם עם הורים מבוססים שמשלמים על הכל, חלקם שמים כל מה שיש להם ובסוף נשארים בלי כלום... 

נראה לי שבתחום התוכנה הדברים פחות קיצוניים, גם אם יש בעיות תעסוקה מדי פעם, אתה עדיין הרבה יותר ורסטילי מטייס במדינת ישראל.

Link to post
Share on other sites

מה שרודוי אמר.

בארה״ב אתה תלוי בוויזות למיניהן לעבודה ביום שאחרי הלימודים - זה מה שאתה צריך להסתכל עליו, לא הלימודים עצמם. מה ביה״ס נותן לך מהבחינה הזאת ואיך השוק נראה. גם ביה״ס עצמו, להדרכה מייד לאחר הלימודים, אבל לאחר כשנה עד שנה וחצי גם חברות תעופה. טרום קורונה היו חברות שהעסיקו זרים על אישורי עבודה זמניים, כרגע זה לא המצב. אני מניח שזה יחזור אבל הייתי במקומך מחכה לראות שמתחילים להעסיק זרים שוב, כרגע זה די סגור לאמריקאיים ובעלי גרין קארד (שכן מועסקים, החברות מגייסות שוב  קנה מידה גדול).

באירופה השוק די משותק לגמרי עדיין. באמת שאי אפשר לדעת. גם שם צריך אזרחות כדי לעבוד.

בארץ אין מה לחפש עד שאין לך נסיון משמעותי כלשהו (כמה אלפי שעות טיסה).

האם זה זמן טוב להתחיל ללמוד? לדעתי כן, אבל זה רק ניחוש ואי אפשר להסתמך על זה:

עד שתגיע לביה״ס ותתחיל בלימודים - כחצי שנה. 

הלימודים עצמם כשנה עד שנה וחצי.

עוד שנתיים השוק ייראה אחרת.

אבל זה הימור.

Link to post
Share on other sites

ממה שאני יודע, בארה״ב משכורות של טייסים לא מטורפות. בחברות האיזוריות - ובוא נאמר את האמת, אתה תתחיל משם אם לא באיזה אייר טקסי - השכר הוא נמוך מ-100,000 דולר בשנה, וגם קצין ראשון באיירליין גדולה זה סדר הגודל. נכון שבדרגת קפטן ואחרי שנים השכר עולה משמעותית, אבל הוא לא שונה מאוד משכר של בכיר בהייטק.

היות ואתה נדרש להשקיע לפי האמור לעיל שכר של 4 שנים לפני שתוכל להתחיל להרויח, וגם אז - אתה קורא לזה ״להחזיר״ - אבל מה עם שכר דירה? אוכל? חשמל? רכב? להחזיר עלות הלימודיפ הזו נראה לי סדר גודל יותר איטי מלהחזיר את 60000 השקלים שעלה לך תואר במדמ״ח.

בקיצור, נראה לי מסוכן ולא כלכלי, אם כלכלה זה העניין.

כמובן שאם זה החלום שלך, אז לך על זה. דעתי האישית היא שזה הופך מהר מאוד להיות ״עבודה״.

Link to post
Share on other sites
לפני ב-1.6.2021 בתוך 07:14 Oren Geva כתב:

ממה שאני יודע, בארה״ב משכורות של טייסים לא מטורפות. בחברות האיזוריות - ובוא נאמר את האמת, אתה תתחיל משם אם לא באיזה אייר טקסי - השכר הוא נמוך מ-100,000 דולר בשנה, וגם קצין ראשון באיירליין גדולה זה סדר הגודל. נכון שבדרגת קפטן ואחרי שנים השכר עולה משמעותית, אבל הוא לא שונה מאוד משכר של בכיר בהייטק.

היות ואתה נדרש להשקיע לפי האמור לעיל שכר של 4 שנים לפני שתוכל להתחיל להרויח, וגם אז - אתה קורא לזה ״להחזיר״ - אבל מה עם שכר דירה? אוכל? חשמל? רכב? להחזיר עלות הלימודיפ הזו נראה לי סדר גודל יותר איטי מלהחזיר את 60000 השקלים שעלה לך תואר במדמ״ח.

בקיצור, נראה לי מסוכן ולא כלכלי, אם כלכלה זה העניין.

כמובן שאם זה החלום שלך, אז לך על זה. דעתי האישית היא שזה הופך מהר מאוד להיות ״עבודה״.

אתה צודק באופן עקרוני.

מי שמחפש ללכת למקצוע הזה כדי להתעשר - טועה.

אצלי זה כבר נהיה "עבודה". ואני נהנה (כמעט) מכל שנייה בה. ואני לא רואה את עצמי עושה שום דבר אחר.

לכותב המקורי - המחסור בטייסים חוזר ובגדול. בחברה שלי כבר חסר לנו כוח אדם לקיץ, מתחילים לגייס בקצב גבוה. 

אם זה מה שאתה רוצה לעשות - לדעתי זה זמן טוב ללכת על זה. אבל רק אם אתה באמת רוצה לעשות את זה כי אתה אוהב את המקצוע, אחרת הכסף והזמן מחוץ לבית באמת לא שווים את זה.

הכשרות יקחו איפשהו בין שנה וחצי לשנתיים וחצי, לפני עבודה ראשונה במה שלא תבחר. בהנחה שלא תתחיל ללמוד בחצי שנה הקרובה, בעוד שנתיים השוק יראה אחרת לגמרי, ולהערכתי יהיה שוב שוק של מחסור בטייסים וחיזור אחרי עובדים, כמו שנקטע עקב הקורונה.

Link to post
Share on other sites

אנחנו מדברים כאן על מחסור שחוזר ובגדול לארה"ב וזה נכון מאוד.

מי שאין לו אזרחות אמריקאית או אפשרות להוציא גרין קארד ולהגר באופן חוקי לארה"ב שלא יכנס לתחום. 

Link to post
Share on other sites

יחד עם המחסור יש גם היצע רב של טייסים שפוטרו. כך שאני לא חושב שלאורך זמן יהיה שינוי בשכר טייסים.

יכול להיות שהביקוש יגדל עם דרישה יותר ויותר גדולה וכלכליות עולה של המטוסים הקטנים יותר, ופחות קוים של A380, אנחנו רואים שגם אתיחאד ואמירייטס נפטרים מהם.

 

Link to post
Share on other sites

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר

×
×
  • יצירת חדש...