עבור לתוכן
danb2000

עזרה במציאת מידע על RNAV

Recommended Posts

פורסם

שלום וחג שמיייייייח לכולם :lol:

אני מחפש מידע על RNAV ואיך מבצעים תהליכים בשיטה הזו.

מיותר לציין שחרשתי את הפורום אבל בכל השרשורים שמצאתי שקשורים בנושא לא מוסבר העקרון אלא מדובר כבר בפרטים ספציפיים של שדה זה או אחר ו/או מטוס זה או אחר.

גם גוגל לא העלה משהו רציני.

אז בבקשה חברים אני אודה אם מישהו יכול להפנות אותי לאתר(ים) או מדריך(ים) ברשת,

וגם אני מתחנן אל תמליצו לי שוב ושוב על VFS, אני יודע שהם מעולים אבל לצערי לא יכול לשלב אותם בלו"ז הצפוף של חיי כרגע :cry:

נ.ב. מכל השרשורים שקראתי בפורום שלנו הצלחתי להבין שיש תהליך כזה בב"ג אבל יש בעיה למצוא דפיות זמינות. אני מנוי על הפמ"ת האמיתי אבל לא מצאתי בחלק של ב"ג דפית לתהליך RNAV אז אני גם אודה אם מישהו יוכל לעזור לי למצוא דפית שכזו (לא ממש חשוב לאיזה מסלול - כרגע זה רק בשביל ההבנה והתרגול)

תודה רבה.

פורסם

תודה רבה יונתן.

עכשיו אם אני מבין נכון מהדוגמה בדפית הזו אז בעצם מדובר בתהליך שמתבסס על נ.צ. בייחוס RADIAL / DME מה-BGN VOR .

אם זה נכון מה שאני אומר / שואל פה אז:

1. למה הכרחי FMS בשביל זה?

2. במה זה שונה מגישת VOR / DME ? ואיזה יתרון יש לזה על גישת VOR / DME?

עריכה: או קי בהסתכלות שנייה אני מבין את השוני בזה שפה לא "רוכבים" על רדיאל אלא צריך להמצא בנקודה מסויימת במרחב שנמצאת במרחק ובאזימוט מסויים מה-VOR.

עדיין לא מבין למה הכרחי FMS?

למה לא מספיק פה GPS לדוגמא?

פורסם

על קצה המזלג בלבד, GPS הוא לא עזר ניווט רשמי ולא יכול לשמש לגישות נחיתה מדויקות או בלתי מדוייקות. הסיבה הפשוטה היא שהצבא האמריקאי יכול לכבות את המערכת מתי שמתחשק לו. טכנית, אין בעיה לבצע את התהליך הזה בGPS פרט לעובדה שהמכשיר לא מסוגל לעשות FLYBY לנקודות.

פורסם
על קצה המזלג בלבד, GPS הוא לא עזר ניווט רשמי ולא יכול לשמש לגישות נחיתה מדויקות או בלתי מדוייקות. הסיבה הפשוטה היא שהצבא האמריקאי יכול לכבות את המערכת מתי שמתחשק לו. טכנית, אין בעיה לבצע את התהליך הזה בGPS פרט לעובדה שהמכשיר לא מסוגל לעשות FLYBY לנקודות.

תודה אילן.

אבל אני ממשיך להקשות (קושיות כמובן :D )

עזוב GPS מה לגבי "הצלבות וחיתוכים" של שני ענ"רים? ומדידת מרחק ב-DME? בב"ג אפשר לחתוך בין BGN VOR וה-LL NDB או NAT VOR.

נכון שאולי לא בכל שדה שמקיים גישות RNAV יש כמה ענ"רים שזמינים לזה, אז אני שואל:

האם הדרישה ל-FMC היא גורפת לכל הליך RNAV בכל ש"ת בעולם או משתנה ספציפית עבור כל שדה?

ושאלות נוספות: לגבי ב"ג האם ההליך הזה עדיין בתוקף? אם כן לאיזה מסלולים? ומדוע לא מופצות הדפיות לזה בפמ"ת (האמיתי)?

פורסם

לבן גוריון לפי מה שידוע לי יש שלוש ארנבות.

שתי ארנבות ל 26, אחת דרומית (הקפה שמאלית ל 26) ואחת צפונית (הקפה ימנית ל 26), וארנבת שמאלית ל 30.

פורסם
בבן גוריון יש שתי גישות כאלו אחת RNAV 30 והשני RNAV 26 וכמובן יש את הSRNAV שזה RNAV דרומי וכדומה...
לבן גוריון לפי מה שידוע לי יש שלוש ארנבות.

שתי ארנבות ל 26, אחת דרומית (הקפה שמאלית ל 26) ואחת צפונית (הקפה ימנית ל 26), וארנבת שמאלית ל 30.

נו.... אז אם זה המצב, מישהו יכול אולי להסביר מה הייתרון בשיטה ומתי משתמשים בה ולמה אין את הדפיות לזה בפמ"ת???

פורסם
על קצה המזלג בלבד, GPS הוא לא עזר ניווט רשמי ולא יכול לשמש לגישות נחיתה מדויקות או בלתי מדוייקות. הסיבה הפשוטה היא שהצבא האמריקאי יכול לכבות את המערכת מתי שמתחשק לו. טכנית, אין בעיה לבצע את התהליך הזה בGPS פרט לעובדה שהמכשיר לא מסוגל לעשות FLYBY לנקודות.

אילן - GPS הוא לא עזר ניווט רשמי בישראל. בארה"ב הוא רשמי וכל גישות RNAV ניתן לבצע גם עם GPS.

ערן צוקר

פורסם

היי, RNAV היום הוא רק מושג, לפני שנים (אולי גם בחלק מן המטוסים של היום) RNAV הוא גם מכשיר שתפקידו לעזור בניווט בנתיבים שלא עוברים בין 2 משואות VOR, הרעיון הוא ש ה RNAV "שותל" VOR דמיוני במקום שמאופיין ברדיאל ומרחק מעזר הניווט שכן קיים, במכשיר ה RNAV בוחרים תדר של VOR לדוגמה בן גוריון, רדיאל לדוגמה 270 ומרחק.. 12NM מכשיר ה RNAV "ישתול" בנק DEENA, VOR ונוכל להשתמש בו באופן רגיל, כל עוד נקלוט את VOR BGN, "נקלוט" גם את ה VOR שיצרנו, אפשר גם ליצור VOR באירופה בשיטה זו ונראה ב DME מרחק 1000NM... זה כבר היסטוריה כך טסו מעל הים בנתיבים ארוכים כל עוד היו VOR על החופים שבצד... אח"כ הגיע מכשירי ה INS או ה IRS (ה FMC משתמש ב IRS או GPS) אכיום ה GPS...

את גישת ה RNAV ניתן לבצע עם GPS או FMC, ואם זה 747200 אז INS יספים, עם 172 אפשר לעשות חיתוך עם VOR ו DME....

חבר'ה, חשבתי עכשיו, בואו נעשה ארוע חזרה להיסטוריה, ניקח דקוטה ונטוס ליעד באירופה רק בעזרת PLOTTING (צריך לצייר, לחשב, ולשבור את הראש) ואז מגיעים...

פורסם
בבן גוריון יש שתי גישות כאלו אחת RNAV 30 והשני RNAV 26 וכמובן יש את הSRNAV שזה RNAV דרומי וכדומה...
לבן גוריון לפי מה שידוע לי יש שלוש ארנבות.

שתי ארנבות ל 26, אחת דרומית (הקפה שמאלית ל 26) ואחת צפונית (הקפה ימנית ל 26), וארנבת שמאלית ל 30.

נו.... אז אם זה המצב, מישהו יכול אולי להסביר מה הייתרון בשיטה ומתי משתמשים בה ולמה אין את הדפיות לזה בפמ"ת???

אתה משתמש בגישה זו נניח RNAV30 כאשר המסלול הפעיל לנחיתות הוא 30 ויזואלי.

RNAV הוא מן שילוב של IFR עם ראייה

פורסם
בבן גוריון יש שתי גישות כאלו אחת RNAV 30 והשני RNAV 26 וכמובן יש את הSRNAV שזה RNAV דרומי וכדומה...
לבן גוריון לפי מה שידוע לי יש שלוש ארנבות.

שתי ארנבות ל 26, אחת דרומית (הקפה שמאלית ל 26) ואחת צפונית (הקפה ימנית ל 26), וארנבת שמאלית ל 30.

נו.... אז אם זה המצב, מישהו יכול אולי להסביר מה הייתרון בשיטה ומתי משתמשים בה ולמה אין את הדפיות לזה בפמ"ת???

אתה משתמש בגישה זו נניח RNAV30 כאשר המסלול הפעיל לנחיתות הוא 30 ויזואלי.

RNAV הוא מן שילוב של IFR עם ראייה

או קי את זה כבר הבנתי שזה שילוב של IFR ונחיתה ידנית בראייה אבל עדיין אני לא מבין למה צריך להשתמש בטכניקה הזו כאשר אתה בעצם מגביל את סוגי המטוסים שיכולים להשתמש בה בגלל מגבלת מכשור וגם ובייחוד שבגישת VOR/DME אתה עושה כמעט אותו דבר ומסתמך בעצם על אותו ענ"ר (לפחות בב"ג RWY 30) רק שאז כל מה שדרוש זה מיכשור בסיסי ועומס עבודה קטן יותר על הצוות

פורסם

זו הקפת מכשירים... כל מטוס יכול לבצע אותה וזה בייחוד מיועד למטוסים זרים שיבצעו אותה במקום לתת להם לבצע הקפה שמאלית על 30, שלא ילכו לאיבוד הם נעזרים המכשיר ה FMC שמותקן אצל רובם, מי שלא כמו שאמרתי קודם אז עם מכשירים אחרים...

פורסם

כדי לא לבלבל אפשר לחלק את התשובה ל-2

1. במקום בו עושים בדרך כלל הקפת ראייה (כמו 30 בנתב"ג) פירסמו גם הקפת RNAV שמטרתה כפולה:

א. להגיע לאחידות בין ההקפות

ב. ובעיקר לסייע לטייסים להגיע לנתוני פיינל מיוצב ובכל מקרה מדובר ב RNAV VISUAL. צריך FMS או FMC לשם כך כדי שהמחשב יאפשר לך לבצע את ההקפה עם LNAV/VNAV

2. קיימת עכשיו אפשרות לבצע גישת Non ILS בעזרת RNAV. במקרה למשל של LOC OUT או אפילו NDB או VOR. במקום לשבור את הראש בחישובי גובה וטווח ולעשות "מדרגות" נותנים למחשב לעשות את הגישה, מצליבים מידע בעזרת העזר שאינו GPS ומשתמשים במינימה של אותו העזר.

שורה תחתונה: גישת RNAV נועדה ל"תנאי שירות" ותכליתה לסייע בביצוע גישת Non ILS באופן אחיד ובטוח.

מקווה שזה יותר ברור

פורסם

GPS לא מוסמך להיות מכשיר נווט יחיד - נדמה לי שזה המסמך הרלוונטי http://www.faa.gov/asd/international/TSO_FAR_AC/AC20-138.pdf

ישנה בעיה של כיסוי לא מלא ושל שליטה בלעדית על-ידי משרד ההגנה האמריקאי, ולכן השימוש במכשיר אסור כעזר יחיד, רק בשילוב עם מכשירים אחרים. בקיצור, מטוס שיש בו רק GPS הוא לא מטוס "ממוכשר" ואין קטגוריה לGPS בתכנית טיסה למיטב ידיעתי פרט לZ, שזה "שונות".

אני לא מכיר שינוי מדיניות בתעופה בנוגע למכשיר, אבל אם מישהו יודע אחרת אז ספרו לי...

פורסם

כן ההליכים האלה קיימים גם ב VATSIM, פקח יכול לשאול אותך האם אתה מעוניין בהליך RNAV או ראיה רגיל ל 30 \26. אם המטוס של מצוייד ב FMC ובהליכים אין כל סיבה שלא תוכל לבצע אותו.

אתה כמובן יכול לבקש מפקח לבצע RNAV ל 26\30 (כמובן בתלות במז"א).

פורסם
כן ההליכים האלה קיימים גם ב VATSIM, פקח יכול לשאול אותך האם אתה מעוניין בהליך RNAV או ראיה רגיל ל 30 \26. אם המטוס של מצוייד ב FMC ובהליכים אין כל סיבה שלא תוכל לבצע אותו.

אתה כמובן יכול לבקש מפקח לבצע RNAV ל 26\30 (כמובן בתלות במז"א).

תודה,

מהיכן ניתן להשיג הדפיות לכל הגישות?

הן לא מופיעות לא בואטיל ולא בפמ"ת.

פורסם
GPS לא מוסמך להיות מכשיר נווט יחיד - נדמה לי שזה המסמך הרלוונטי http://www.faa.gov/asd/international/TSO_FAR_AC/AC20-138.pdf

ישנה בעיה של כיסוי לא מלא ושל שליטה בלעדית על-ידי משרד ההגנה האמריקאי, ולכן השימוש במכשיר אסור כעזר יחיד, רק בשילוב עם מכשירים אחרים. בקיצור, מטוס שיש בו רק GPS הוא לא מטוס "ממוכשר" ואין קטגוריה לGPS בתכנית טיסה למיטב ידיעתי פרט לZ, שזה "שונות".

אני לא מכיר שינוי מדיניות בתעופה בנוגע למכשיר, אבל אם מישהו יודע אחרת אז ספרו לי...

צודק - הוא לא מוסמך להיות מכשי ניווט יחידי ועדיין צריך VOR או עזר ניווט אחר כדי שהמטוס ירושיין למכשירים. אבל אין זה אומר שאני לא יכול להשתמש בו ורק בו בטיסה לדוגמא - איןו שוםן בעיה להגיש תכנית טיסה Direct מנק' א לנק' ב. יותר מזה - כשהפקח רואה שאני מצוייד בGPS יש סיכוי טוב שאקבל Direct גם אם לא ביקשתי (טיפה בעייתי בטיסות הדרכה). עוד דבר - אם בשדה היעד שלך יש רק גישות GPS אתה חייב על פי החוק האמריקאי להגיש שדה חילופי שבו יש גם גישות אחרות חוץ מהGPS.

קטגוריה לGPS בתוכנית טיסה? - אנחנו פשוט רושמים את סוג המטוס מוסיפים G - לדוגמא: C172/G

ערן צוקר

נא להתחבר על מנת להגיב

You will be able to leave a comment after signing in



התחברות לאתר


×
×
  • יצירת חדש...