Opher Ben Peretz פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 תשובה לא נכונה. עכשיו שאלה לחג: מטוס טס בנתיב הקצר ביותר מא' לב' ובחזרה. בפעם הראשונה ללא רוח, ובפעם השניה עם רוח. באיזו פעם יהיה זמן הטיסה קצר יותר? נמק! איזה סוג של רוח? רוח גב, רוח צד... גל אני הבנתי שהמטוס טס מא' לב' ומב' לא' פעמים! פעם אחת שאין רוח ופעם אחת עם רוח. זמן הטיסה בשני המצבים יהיה אותו דבר. כי פעם אחת אתה טס עם רוח גב ובחזרה עם רוח אף (הפוך אפשרי ולא משנה לתשובה) אז המשך זמן הכללי יהיה אותו דבר.
Or Netzer פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 לדעתי לא משנה מה.. עם רוח כי זה דומה לציפורים נודדות בלהקה תמיד המובילה מקבל את כל הקושי בטיסה ומקלה על חברותיה למבנה בלי רוח יהיה למטוס קצת יותר קשה לטוס וקצת יותר מאמץ למנועים אני חושב
gal_r פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 ברוח פנים יהיה למטוס יותר עילוי והמהירות האווירית שלו תהיה יותר גדולה, מכייון שהמהירות היחסית שלו לרוח תהיה יותר גבוהה. (לכן ממראים ונוחתים נגד כיוום הרוח...) אך המהירות הקרקעית שלו תהיה יותר נמוכה... ברוח גב המצב הפוך...
Oren Geva פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 ברוח פנים יהיה למטוס יותר עילוי והמהירות האווירית שלו תהיה יותר גדולה, מכייון שהמהירות היחסית שלו לרוח תהיה יותר גבוהה. (לכן ממראים ונוחתים נגד כיוום הרוח...) אך המהירות הקרקעית שלו תהיה יותר נמוכה... ברוח גב המצב הפוך... זו בטוח תשובה לא נכונה. המהירות האווירית של המטוס היא המהירות שלו ביחס לאוויר. כך שלא משנה אם יש רוח פנים או רוח גב 90 קשר מהירות אווירית הם 90 קשר מהירות אווירית. אבל המהירות הקרקעית שונה בשני המצבים.
Oren Geva פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 ודרך אגב אורן, אתה עונה להודעות פרטיות? כשתמחשק לי. מה הקשר לדיון הזה?
×œ×™×ž×•× ×™ פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 עכשיו שאלה לחג: מטוס טס בנתיב הקצר ביותר מא' לב' ובחזרה. בפעם הראשונה ללא רוח, ובפעם השניה עם רוח. באיזו פעם יהיה זמן הטיסה קצר יותר? נמק! הטיסה ללא הרוח תקח פחות זמן, פשוט בגלל שבטיסה עם הרוחות אומנם זה נראה כאילו זה יצטמצם בגלל שזאת אותה רוח פעם לטובתך ופעם נגדך, אבל בפעם שהיא לטובתך אתה תסיים את הקטע טיסה הזה יותר מהר מהפעם שהיא לרעתך, ככה שאתה בעצם תקבל עזרה מהרוח לקצת זמן והתנגדות של הרוח למשך הרבה זמן.. אז מכל הסיפור יש לך יותר התנגדות מעזרה ויצאת מופסד לעומת טיסה בלי רוחות למי שיותר נוח עם מספרים (אל תתחילו לחפש יחידות סתם זרקתי מספרים): זמן---מהירות קרקע---- דרך 1-----100------------100 טיסה ראשונה הלוך 1-----100------------100 טיסה ראשונה חזור 3\2----150-----------100 טיסה שניה הלוך (נניח הרוח היא 50) 2-------50-----------100 טיסה שניה חזור בקטע הראשון לקח 2 בקטע השני לקח 2 + 3\2
Opher Ben Peretz פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 תשובה נכונה ויפה. עכשיו שאלה לחג: מטוס טס בנתיב הקצר ביותר מא' לב' ובחזרה. בפעם הראשונה ללא רוח, ובפעם השניה עם רוח. באיזו פעם יהיה זמן הטיסה קצר יותר? נמק! הטיסה ללא הרוח תקח פחות זמן, פשוט בגלל שבטיסה עם הרוחות אומנם זה נראה כאילו זה יצטמצם בגלל שזאת אותה רוח פעם לטובתך ופעם נגדך, אבל בפעם שהיא לטובתך אתה תסיים את הקטע טיסה הזה יותר מהר מהפעם שהיא לרעתך, ככה שאתה בעצם תקבל עזרה מהרוח לקצת זמן והתנגדות של הרוח למשך הרבה זמן.. אז מכל הסיפור יש לך יותר התנגדות מעזרה ויצאת מופסד לעומת טיסה בלי רוחות למי שיותר נוח עם מספרים (אל תתחילו לחפש יחידות סתם זרקתי מספרים): זמן---מהירות קרקע---- דרך 1-----100------------100 טיסה ראשונה הלוך 1-----100------------100 טיסה ראשונה חזור 3\2----150-----------100 טיסה שניה הלוך (נניח הרוח היא 50) 2-------50-----------100 טיסה שניה חזור בקטע הראשון לקח 2 בקטע השני לקח 2 + 3\2
Opher Ben Peretz פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 המצב ההגיוני הנו שהטסים מערבה יבחרו נתיב בו רוח האף קטנה ככל האפשר, ואלה הטסים מזרחה ישאפו לטוס בנתיב בו רוח הגב חזקה ביותר. ואם נחזור לשאלה המקורית.משהו נוסף שהרגע נזכרתי וא הוא שמטוסי שטסים מעל האטלנטי לכיוון מזרח בד"כ כלל טסים דרומית יותר מאלה שטים מערבה. והכל בגלל שלמרותש הם טסים מרחק גדול יותר (כי הם מקיפים שטח גדול יותר של הכדור) הם עדין מקבלים מספיק זרמי אויר.
Opher Ben Peretz פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 אורן הסביר יפה את חוקי ניוטון. ועכשיו שאלה, בהתייחס לחוק ההתמדה הקובע כי גוף יתמיד במהירותו וכיוונו המקוריים כל עוד לא הופעל עליו כוח: כידוע לכם, מערכות מזג האוויר העיקריות באטמוספירה של כדור הארץ נראות מעגליות, שקע ורמה (יש גם וריאציות של רכס ואפיק אך אלו מקרים פרטיים של רמה ושקע). אם כך, איך האוויר במערכות לחץ אלה נע בתנועה מעגלית? איזה כוח מופעל עליו ליצור תנועה מעגלית ומה מקורו? ניוטון הסביר את זה בשלושת חוקי התנועה שלו.גוף שנמצא בתנועה שואף להמשיך באותו כיוון אלא אם מופעל עליו כוח שימשוך לכיוון אחר (חוק מס' 1). כך, כשאתה עומד עם גג המכונית גם היא וגם אתה נוסעים קדימה ב-200 קמ"ש. עכשיו אתה קופץ - אתה גם נע דימה כבר ב-200 קמ"ש, וגם עולה למעלה במהירות X. תיאורטית היית אמור להמשיך ולעלות לנצח תוך כדי התקדמות ב-200 קמ"ש. בתכל"ס אתה יורד חזרה אל גג המכונית. כי על התנועה למעלה הופעל כח נגדי - כח הכבידה (עוד הברקה של ניוטון). על התנועה קדימה כמעט ולא הופעל כח לכן המשכת להתקדם יחד עם המכונית בזמן שהיית באוויר. למה אני אומר כמעט? כי כן הופעל כח נגדי - התנגדות האוויר או למעשה אם נדבר במונחי תעופה - גרר. אם היית קופץ מספיק גבוה (מפעיל מספיק כח כלפי מעלה כדי להתנגד לכבידה לזמן ארוך יותר) היית מספיק להאט את ההתקדמות קדימה במידה כזו שהיית מפספס את המכונית כשהיית חוזר למטה. עכשיו ככה. נחזור לדוגמת ההליקופטר. לפני שההליקופטר המריא, הוא נע יחד עם כדור הארץ באותו כיוון ומהירות. גם האוויר סביבו נע באותו כיוון ומהירות. לכן כשההליקופטר מפעיל כוח כלפני מעלה (עילוי) ועולה לאוויר, הוא עדיין נע יחד עם האוויר שסביבו ויחד עם כדוה"א - מבחינתינו הוא סטטי מעל המקום ממנו הוא המריא. הרגע שהוא יתחיל להתקדם, יהיה כח נגדי של גרר (התנגדות אוויר) וההליקופטר יצטרך לסתור אותה ע"י הפעלת דחף קדימה חזק יותר ולהתקדם. ברגע שיש רוח נגדית או רוח גבית המשתנה של התנגדות האוויר משפיע על מהירות ההתקדמות שלו ביחס לקרקע. מטוס בנוי לטוס בתוך האוויר שסביבו. לכן מד המהירות שלנו מודד מהירות אווירית (מכשירית בגלל לחצי אוויר בגבהים השונים אבל אני מתייחס כרגע למהירות האווירית האמיתית). המטוס נע במהירות מסויימת בתוך האוויר שסביבו. רוח היא תנועת האוויר ביחס לקרקע. כך שאם יש רוח 100 קשרים מערב למזרח, והמטוס טס בכיוון ההפוך בתוכה, הרי שהמהירות האווירית שלו נשארת קבועה, אבל המהירות הקרקעית שלו איטית יותר - הוא נע קדימה בתוך מסת אוויר שנעה בכיוון ההפוך. ההיפך כאשר הרוח היא עם כיוון הטיסה - הוא נע קדימה בתוך מסה שבתורה נעה באותו כיוון - המהירות הקרקעית גבוהה יותר. כך שהתשובה הנכונה היא של מי שציין את זרם הסילון.
Omer k פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 אני משער שמערכות אוויר חמות וקרות גורמות לתנועה
yuval_el פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 אני חושב שזה קשור לכוח הצנטריפטלי, במערכת השקע יש לחץ גבוה בחוץ ולחץ נמוך במרכז מה שגורם לאויר להדחף פנימה. לפי הכוח הצנטריפטלי כאשר מפעילים כוח למרכז המערכת נוצרת תנועה סיבובית.
Oren Geva פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 אני לא אכתוב את התשובה המלאה כדי שתזיעו קצת כשאתה מחפשים. אבל זה לא הכח הצנטריפולי אלא כח אחר ששמו מתחיל ב-ק' ונגמר ב-ס'. ותזכרו תמיד בשקע לחץ האוויר נמוך ולכן אוויר מאיזורים עם לחץ גבוה יותר שואף לזרום בכיוון השקע.
Asaf Brietbard פורסם ספטמבר 29, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 29, 2004 איזורי לחץ אוויר נמוך נוצרים עקב התחממות האוויר מעל איזור יבשה חמה, או מעל איזורי אוקיינוסים עם זרמים חמים. עקב התחממות האוויר, הנפח הכללי גדל (מולקולות האוויר נעות מהר יותר ומתרחקות אחת מהשניה, וה"גודל" הכללי מתרחב). במסגרת התופעה הכללית, נוצר מצב בו מסה קבועה של אוויר (קבועה, יחסית למצב המאוזן) תופסת יותר נפח. מאחר וכאשר מסה קבועה של גז מקבלת יותר נפח הלחץ הכללי יורד - נוצר לנו איזור של לחץ נמוך. בשעה שאיזור לחץ נמוך נוצר, לחץ גבוה מנסה לאזן. בפועל, אוויר מאיזור הלחץ הגבוה חודר לכיוון מרכז איזור הלחץ הנמוך. ועכשיו, למה תנועה סיבובית? כדור הארץ מסתובב ואיתו (עקב ההתמדה, כפי שכבר הוזכר בשירשור) הרוח, מכיוון מערב למזרח (או כפי שאנו "רגילים" לראות את המפות, לכיוון ימין). ברגע שהאוויר (מהלחץ הגבוה לנמוך) נכנס לכיוון מרכז המעגל, הוא נזרק ע"י הרוח ימינה. הרגע שהוא "רוצה" לצאת מגבולות הלחץ הנמוך, הוא "נתקע" בלחץ גבוה שוב, והוא שואף לחזור ללחץ הנמוך. עובדה זו גורמת לו לתנועה מעגלית במסגרת איזור הלחץ נמוך. ובשבילך אורן :wink: , כוח קוריוליס? ועכשיו, כמו יהודי טוב, חידה על חידה, בערך באותו נושא: מדוע בחלקו הצפוני של כדור הארץ, ינוע האוויר בשקע ברומטרי בתנועה סיבובית נגד כיוון השעון, ובחלקו הדרומי של הכדור עם כיוון השעון? בין הפותרים נכונה יוגרל סיבוב שלם על כדור הארץ, במשך יממה!
Oren Geva פורסם ספטמבר 30, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 30, 2004 ובשבילך אורן :wink: , כוח קוריוליס? אכן, וזה גם רמז לתשובה לשאלה שלך...
Opher Ben Peretz פורסם ספטמבר 30, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 30, 2004 ובכן צדקתם, כמעט כולכם. אכן בכל זורם כגון אוויר האטמוספירה, תתקיים השאיפה להשוות לחץ (כמו אגב גם טמפרטורה). השוואת הלחץ מתבצעת על ידי זרימת המסה מהלחץ הגבוה לנמוך עד להשוואת הלחץ. כאן מתערב קוריוליס, כוח הנוצר מסיבוב כדור הארץ. במקום זרימה ישירה מהגבוה לנמוך, הזרימה הנה ב- 90 מעלות עקב אותו כוח, ובמעגל. לא אפתור את חידת הבת, אך אוסיף חידת נכד: יושב לו אדם בחדר אמבט ללא חלונות וללא תקשורת עם הסובב אותו, אין לו שום מושג איפה הוא נמצא ואיך הגיע לשם. האם יוכל בכל זאת לקבל מידע על מיקומו ללא תקשורת כלשהי עם סביבתו? אם כן, איזה מידע יוכל לקבל וכיצד? איזורי לחץ אוויר נמוך נוצרים עקב התחממות האוויר מעל איזור יבשה חמה, או מעל איזורי אוקיינוסים עם זרמים חמים. עקב התחממות האוויר, הנפח הכללי גדל (מולקולות האוויר נעות מהר יותר ומתרחקות אחת מהשניה, וה"גודל" הכללי מתרחב). במסגרת התופעה הכללית, נוצר מצב בו מסה קבועה של אוויר (קבועה, יחסית למצב המאוזן) תופסת יותר נפח. מאחר וכאשר מסה קבועה של גז מקבלת יותר נפח הלחץ הכללי יורד - נוצר לנו איזור של לחץ נמוך.בשעה שאיזור לחץ נמוך נוצר, לחץ גבוה מנסה לאזן. בפועל, אוויר מאיזור הלחץ הגבוה חודר לכיוון מרכז איזור הלחץ הנמוך. ועכשיו, למה תנועה סיבובית? כדור הארץ מסתובב ואיתו (עקב ההתמדה, כפי שכבר הוזכר בשירשור) הרוח, מכיוון מערב למזרח (או כפי שאנו "רגילים" לראות את המפות, לכיוון ימין). ברגע שהאוויר (מהלחץ הגבוה לנמוך) נכנס לכיוון מרכז המעגל, הוא נזרק ע"י הרוח ימינה. הרגע שהוא "רוצה" לצאת מגבולות הלחץ הנמוך, הוא "נתקע" בלחץ גבוה שוב, והוא שואף לחזור ללחץ הנמוך. עובדה זו גורמת לו לתנועה מעגלית במסגרת איזור הלחץ נמוך. ובשבילך אורן :wink: , כוח קוריוליס? ועכשיו, כמו יהודי טוב, חידה על חידה, בערך באותו נושא: מדוע בחלקו הצפוני של כדור הארץ, ינוע האוויר בשקע ברומטרי בתנועה סיבובית נגד כיוון השעון, ובחלקו הדרומי של הכדור עם כיוון השעון? בין הפותרים נכונה יוגרל סיבוב שלם על כדור הארץ, במשך יממה!
Noam פורסם ספטמבר 30, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 30, 2004 ניסיון תשובה לשאלת הנכד: ימלא את האמבט במים ויראה לאיזה כיוון הם מסתובבים כשמרוקנים את האמבט, לפי דעתי יש קשר בין כיוון הסיבוב לבין המיקום שלך בכדור הארץ.
gal_r פורסם ספטמבר 30, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 30, 2004 יושב לו אדם בחדר אמבט ללא חלונות וללא תקשורת עם הסובב אותו, אין לו שום מושג איפה הוא נמצא ואיך הגיע לשם. האם יוכל בכל זאת לקבל מידע על מיקומו ללא תקשורת כלשהי עם סביבתו? אם כן, איזה מידע יוכל לקבל וכיצד? הרעיון של החידה בבסיסו נכון, אבל כוח קוריוליס משפיע על מסות גדולות ולא במידות קטנות כמו מים באמבטיה או בכיור (אתה יכול לנסות בעצמך פעם המים יסתובבו שמאלה ופעם ימינה...) ובקשר לשאלה: תאורתית בחצי הצפוני של כדור-הארץ, מים מסתחררים נגד כיוון השעון. ובחצי הכדור הדרומי, המים מסתחררים עם כיוון השעון
Opher Ben Peretz פורסם ספטמבר 30, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 30, 2004 מה שאתה אומר הוא שניוטון טעה. יושב לו אדם בחדר אמבט ללא חלונות וללא תקשורת עם הסובב אותו, אין לו שום מושג איפה הוא נמצא ואיך הגיע לשם. האם יוכל בכל זאת לקבל מידע על מיקומו ללא תקשורת כלשהי עם סביבתו? אם כן, איזה מידע יוכל לקבל וכיצד? הרעיון של החידה בבסיסו נכון, אבל כוח קוריוליס משפיע על מסות גדולות ולא במידות קטנות כמו מים באמבטיה או בכיור
gal_r פורסם ספטמבר 30, 2004 דיווח פורסם ספטמבר 30, 2004 מה שאתה אומר הוא שניוטון טעה. יושב לו אדם בחדר אמבט ללא חלונות וללא תקשורת עם הסובב אותו, אין לו שום מושג איפה הוא נמצא ואיך הגיע לשם. האם יוכל בכל זאת לקבל מידע על מיקומו ללא תקשורת כלשהי עם סביבתו? אם כן, איזה מידע יוכל לקבל וכיצד? הרעיון של החידה בבסיסו נכון, אבל כוח קוריוליס משפיע על מסות גדולות ולא במידות קטנות כמו מים באמבטיה או בכיור לא, טעיתי בניסוח. הניסוח הנכון הוא, שההשפעה מזערית ולא משפיעה על כיוון הסיבוב.
chen פורסם ספטמבר 30, 2004 מחבר דיווח פורסם ספטמבר 30, 2004 חבר'ה - כולה רציתי לדעת על טיסות לאמריקה ותראו לאן הגענו... אגב, לגבי השאלה הראשונה עם הרוח - ניתן גם להוכיח את זה בנוסחה פשוטה של דרך-מהירות-זמן. לגבי שאלת הנכד - שמעתי בכמה הזדמנויות (כולל אחד מערוצי המדע) שבניגוד למיתוס, סיבוב המים באמבטיה לא משתנה בחצי הכדור הדרומי. חן